NieuwsbriefSchrijf je hier in


Doelen Website – Wat zijn de doelen van je website?

Doelen en Website? Huh?

Ik help veel ondernemers met hun website; een nieuwe of een upgrade van hun bestaande. Een website is vaak het belangrijkste online marketinginstrument en daarmee een essentieel onderdeel van een onderneming. De moeite waard dus om in te investeren! Ik ben blij dat mensen voor hun website naar mij komen. Als marketeer geloof ik namelijk sterk in mijn meerwaarde bij het ontwerp en het bepalen van de content van een website. En, de doelen van je website natuurlijk.
Want met een marketeer kun jij jouw marketingplan veel beter vertalen naar doelen voor je website, passend bij je producten en doelgroep. Dan creëer je niet alleen een mooie website, maar ook eentje die optimaal is voor jouw bezoekers, klanten, je bedrijf en de doelen van je website. En dit is natuurlijk wat je wilt.

Voor een nieuwe website of upgrade werk ik met een uitgebreid Projectplan Website. En in mijn Online Training ‘In 7 Stappen naar Online Succes’, die in dit najaar weer start, werken ondernemers uitgebreid aan hun website.

Maar jij kunt zelf ook al heel goed een basis leggen voor jouw websitedoelen. Ik help je in dit artikel op weg met een 4-tal basisstappen die je hiermee helpen. Daar gaan we:

Doelen website alles

doelen website 1

Basisstappen Doelen Website

Stap 1 – Wat wil je dat een bezoeker doet op jouw website?

Let op: je begint altijd met de vraag: ’Wat wil je dat een bezoeker doet op je website?’ Denk hierbij aan verschillende bezoekers zoals een nieuwe of terugkerende bezoeker. Of een potentiële of bestaande klant. Maak een lijst van alle antwoorden die in je op komen als je deze vraag stelt. Het kan niet veel of ‘gek’ genoeg zijn. En denk hierbij ook zeker ‘out of the box’. Of kijk naar inspirerende voorbeelden op andere websites.

doelen website 2

Stap 2 – Koppel je antwoorden aan de doelen van je website

Je lijst met antwoorden uit Stap 1 ga je vervolgens koppelen aan websitedoelen. Noteer de doelen die je hierbij vindt passen. Dit kun je het gemakkelijkst doen door bijvoorbeeld te werken met het communicatiemodel: Weten, Vinden en Doen. Weten is dan informeren, Vinden is het een emotie geven aan bv ik vind de artikelen van Juliette altijd heel informatief en Doen is het actioneren (het actie nemen).

Ter inspiratie lees je hieronder enkele voorbeelden van websitedoelen die te maken hebben met Weten en Doen. Je kunt deze direct overnemen. En, de doelen zijn geformuleerd vanuit het perspectief van de websitebezoeker: leer jezelf zo te denken!

Informeren (weten)

Wil je jouw klanten laten kennismaken met jou, jouw onderneming of producten? Omdat je nieuw bent of nieuwe business zoekt? Of ben je misschien een ‘kennis-informatief’ bedrijf, heb je goede informatie in de aanbieding en wil je dit laten weten? Denk na over welke informatie jouw klant zoekt en zorg dat deze goed vindbaar, te lezen of in te zien is. Bijvoorbeeld:

  • Hoe laat is de sportschool open?
  • Tot hoe laat kan ik deze parkeergarage uitrijden?
  • Wat is het telefoonnummer van Bakkerij Jansen?
  • Heeft dit advocatenkantoor een gratis spreekuur?
  • Kan ik het eerste hoofdstuk van dit boek lezen?
  • Ik wil het programma van de studie inzien? Waar staat dat?
  • Is de uitverkoop al begonnen en die ene gave broek al in de aanbieding?

Actioneren (Doen)

Het maakt niet uit wat voor soort organisatie je bent, uiteindelijk wil je dat een bezoeker iets doet bij jou (een transactie). Conversie noemen we dat. Dit hoeft niet altijd in verkoop, omzet of geld uitgedrukt te worden, er zijn ook andere conversiedoelen. Denk na over wat conversie voor jou betekent.

Bijvoorbeeld:

  • Ik wil de brochure over het abonnement downloaden.
  • Ik wil meer lezen, waar schrijf ik me in voor de nieuwsbrief?
  • Kan ik hier een vrijblijvende offerte voor mijn autoverzekering aanvragen?
  • Heeft deze webshop dat ene boek over websites? Dan koop ik dat direct!
  • Waar kan ik de status van mijn bestelling checken?
  • Ik heb een vraag voor de klantenservice.
  • Ik wil de betaalde nieuwe versie van die game downloaden, waar kan dat?

Je hoeft natuurlijk niet vast te houden aan dit Weten, Vinden en Doen-model (al is een model als leidraad altijd handig vind ik). Daarom hieronder nog wat andere voorbeelden van websitedoelen.

Verkopen

  • Ik wil dat product direct kopen!
  • Kan ik een prijsvergelijking doen?
  • Krijg ik korting als ik een scheermeshouder en mesjes (complementair product) tegelijk koop?

Leads

  • Ik wil eerst meer weten; is er een nieuwsbrief waar ik me op kan abonneren?
  • Kan ik een monstertje van die crème aanvragen?
  • Ik weet nog niet zeker of dit onderzoek wel de informatie heeft die ik zoek, kan ik eerst een korte samenvatting inzien?
  • Kan ik een e-book aanvragen over dit onderwerp?

Branding (ter identificatie maar vooral ter onderscheiding!)

  • Ik wil graag weten wat anderen over dit product zeiden.
  • Zijn er berichten van gezinnen over dit hotel en wat vonden zij ervan?
  • En eigenlijk wil ik ook wel weten of zij iets zeggen over het zwembad, mijn zoontje houdt zo ontzettend van zwemmen.
  • Kan ik testimonials lezen over deze workshop?
  • Welke ondernemers zijn nou vooral hun klanten? Ondernemers zoals ik?

GRATIS E-book als websitedoel

Een voorbeeld van een van mijn websitedoelen is mijn GRATIS E-book. Heb je dit E-book Makkelijke Marketing al eens gedownload? 

E-book MM social

doelen website 3

Stap 3- Bepaal de 5 belangrijkste doelen van je website

Maak nu van je (lange) lijst van doelen een top 5 met belangrijkste doelen. Tip: gooi je oude lijst niet weg! Deze komt vast nog weleens van pas.

Bepaal zelf welke doelen het belangrijkst voor je zijn op dit moment. Dat kan afhankelijk zijn van diverse factoren (en hier kan een marketeer je ook weer goed bij helpen), denk aan:

  • Je omzet: heb je snel meer omzet nodig?
  • Je marketingplan: heb je je strategie veranderd voor de komende jaren?
  • Je productrange: komt er binnenkort een nieuw product op de markt?
  • Etc…

doelen website 4

Stap 4 – Zet de doelen van je website om in taken en acties op je website

De laatste stap is je doelen om te zetten in taken en acties op de website. Dus om plekken aan te wijzen en te maken waar dit doel behaald kan worden. En dan wel op een prominente plek op je website zodat je potentiële klant deze snel, gemakkelijk en efficiënt kan doen. Dan is de kans op het behalen van je websitedoelen ofwel jouw succes het grootst! Neem de tijd om hierover na te denken en test het e.e.a. uit.

Ga aan de slag met je website en websitedoelen en probeer deze 4 basisstappen eens uit. Hulp nodig of vragen? Neem dan contact met mij op dan praten we hierover door.

Nieuwe website of upgrade van je bestaande website nodig?

Al jarenlang werk ik met mijn klanten aan hun websites. Dit doe ik samen met een zeer gewaardeerde collega ondernemer die een kei is in het ontwerpen en bouwen van websites. De samenwerking tussen hem en mij, is een ijzersterke en geeft zoals gezegd veel meerwaarde. Het levert je een goede en succesvolle (lees: conversiegerichte) website op.

Vraag gerust om een gesprek over jouw website bestaand of nieuw of de doelen van je website?

gesprek over doelen website

 

handtekening Juliette_130x57