NieuwsbriefSchrijf je hier in


Wat is goud waard in jouw business?

Jaren geleden schreef ik een artikel met de titel: ‘The money is in the list’. Dit is een vervolg daarop. Waarom? Omdat ik steeds beter weet hoeveel een lijst ofwel je community, netwerk, tribe of fans, waard is. Voor mij is dit het meest waardevolle in mijn bedrijf, het is mijn goud!

 

Ik vertel je er graag meer over. Over je lijst en hoe je daar jouw business mee laat groeien! Jij maakt immers deel uit van mijn lijst. Dat is voor mij een groot compliment en ik ben er heel dankbaar voor. Daarom deze info voor jou, doe er je voordeel mee!

Het belang van een community, die je in een lijst hebt staan, was mij al duidelijk gemaakt bij mijn eerste werkgever op de internationale marketingafdeling. Sterker nog, ik leerde dat belang ‘the hard way’ toen deze lijst een aantal dagen onvindbaar was. Oeps… dat was paniek!

Toen ik mijn eigen onderneming startte, nam ik me direct voor mijn eigen lijst op te gaan bouwen. Dit deed ik op verschillende manieren. De belangrijkste manier was en is mijn nieuwsbrief, waarin ik veel kennis weggeef en waarmee ik je graag verder help. Dit is het hoofddoel van mijn nieuwsbrief (dit zou het bij jou ook moeten zijn) en hiermee bind en boei ik veel mensen. Ofwel hiermee zorg ik dat ik mensen naar mij toe komen en bij mij blijven. Ik weet dat ook zeker dat het weggeven van mijn kennis en ervaring maakt dat mijn lijst elke dag groeit!

Denk jij er ook over om een nieuwsbrief te gaan starten? Voel je dan vrij me eens te bellen. Ik kan je er veel over vertellen, ken vele tricks en tips en help je er graag verder mee. Ikzelf haal tegenwoordig opdrachten (lees omzet) uit iedere nieuwsbrief die ik verstuur. In een vrijblijvend gesprek leg ik je graag uit hoe ik dat doe.

Waarom een lijst opbouwen?

Even terug naar de basisvraag: waarom zou je eigenlijk een lijst (en daarmee je community) opbouwen? Wat heb je hieraan?

  • De mensen die op je lijst staan hebben interesse in jou of jouw producten of diensten. Wat wil je nog meer?
  • Je mag aan je lijst inhoudelijke én commerciële informatie sturen als je maar een juiste balans creëert. Hier droom je natuurlijk van.
  • Je zendt je boodschap uit wanneer jij dat wilt, je houdt daar zelf controle over. Dat is fijn, kan ik je vertellen.
  • Je kunt gericht naar een deel van je lijst (segmentatie) een bepaalde boodschap sturen. Dat werkt pas écht goed.
  • Jij bepaalt zelf de omgeving (het umfeld) van je boodschap; je verzorgt zelf de layout en de informatie die bij je boodschap past. Soms     moest ik als marketeer maar zien wat er op de volgende pagina van mijn duurbetaalde advertentiepagina in een magazine stond. Een onzeker uitgangspunt met soms onhandig resultaat.
  • Je zorgt vanzelf goed voor je lijst. Beter dan wanneer het maar wat losse adressen zijn.
  • Daardoor is het voor personen zelf ook interessanter om op jouw lijst te staan. Als je op mijn lijst staat, krijg je als eerste mijn artikel, met extra informatie, meer tips of unieke aanbiedingen en acties.
  • Een lijst geeft je direct een connectie en een mogelijkheid om een langere relatie aan te gaan. Dat is zó belangrijk, want je bestaande relaties zijn goud waard!
  • Voor de gevorderden onder ons: je kunt je lijst ook gebruiken voor affiliatie marketing (affiliate). Affiliatie marketing is het samenwerken tussen partners waarbij de een de ander online ruimte geeft, bijvoorbeeld via een banner op de website of promotie in een nieuwsbrief. Daarna vindt een verrekening plaats over het aantal kliks dat naar de andere partij leidt.
    Wees hier echter heel voorzichtig mee. Al zijn er bedrijven die heel veel omzet met affiliate maken, toch vind ik dat je nooit de waarde     van je lijst uit het oog moet verliezen en zeker ook niet het vertrouwen van de inschrijvers op je lijst. Weeg altijd goed af of die andere     boodschap en spreker ‘past’.
  • Tot slot, voor de ondernemers onder ons die bezig zijn de waarde van hun bedrijf te verhogen: als je lijst groter wordt (vooral kwantitatief), stijgt ook de geldelijke waarde ervan en daarmee de waarde van je bedrijf.

Tips om je lijst te boosten!

Wat heeft nu gezorgd voor het succes van mijn nieuwsbrief en het succesvol opbouwen van mijn community? Hieronder geef ik je mijn meest waardevolle en praktische tips.

Mijn-3-beste-tipsTip 1 Werk aan je lijst!

Tip-1-werk-aan-je-lijst

Eén ding moet je altijd inplannen in je marketing en dat is werken aan de groei van je lijst. Ik kan het niet genoeg zeggen: werk constant en trouw aan je lijst. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn:

  • Zorg dat de bezoekers van je website zich gemakkelijk kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Maak de inschrijfmodule duidelijk zichtbaar. Te vaak zie ik nog dat je er echt naar moet zoeken. Bij mij staat de inschrijving in de menubalk, dus zichtbaar boven elke pagina, en dat is natuurlijk met een reden (tja je bouwt veel websites of niet…). Eyetrackingscans van websites wijzen keer op keer uit dat een bezoeker heel veel dingen op je website niet bekijkt maar de menubalk wel.
  • Zorg ook een (eventueel tweede) directe inschrijfmogelijkheid en geen doorklikpagina. Bij doorklikken vergroot je de kans op alsnog afhaken.
  • Maak de drempel tot inschrijven laag: vraag zo min mogelijk gegevens bij de inschrijving. Later kun je er eventueel meer opvragen (om je aanbod nog gerichter te kunnen maken ofwel te segmenteren).
  • Geef iets weg als extra stimulans om in te schrijven. Denk aan een CD, DVD of  iets kleiners als een checklist of een artikel. Laat als beloning voor inschrijven zien wat jij kunt (misschien had de inschrijver dat net nodig). Of geef een e-book boordevol goede informatie weg!

GRATIS E-BOOK

E-book MM social

Heb je mijn GRATIS E-book Makkelijke Marketing al gedownload? Erg interessant voor je om te lezen en een goed voorbeeld van een beloning. En, niet onbelangrijk, hiermee is mijn lijst onwijs hard gegroeid!

  • Gebruik ook eens andere online middelen om je lijst te laten groeien: webvideo marketing, filmpjes op YouTube, betaalde advertenties voor je weggevertje, een teaser voor de nieuwsbrief onder je e-mailhandtekening, of een uitnodiging om je in te schrijven via social media.
  • En vergeet niet je offline middelen om je lijst te laten groeien: vermeld de inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief op je visitekaartje en op je flyers.

En praat er over in je workshops, trainingen en tijdens netwerkborrels. Vraag mensen of ze het leuk vinden je artikelen te ontvangen. Dat is zo veel beter en leuker dan alleen een visitekaartje geven!

Tip 2 Geef goede content weg!

Tip-2-geef-goede-content-weg

Help mensen echt verder met je content. En geef dan ook echt goede inhoud. Wees niet bang om inhoud te geven waar je ‘geld’ voor zou kunnen vragen. Sommige lezers gaan hier zelf mee aan de slag en hebben jou (op dat moment) niet (meer) nodig. Dat is prima, want ze zouden die ook echt wel ergens anders gevonden hebben. Liever bij jou dan bij je con-collega, want dan houden ze aan jou tenminste nog een sympathieke indruk over.

Veel lezers die ermee gaan werken, zullen vaak nog wel een check willen doen of om een bevestiging willen vragen. En dan kloppen ze bij jou aan. En dat is wat jij wilt.

Goede content is ook belangrijk omdat je alleen daarmee mensen ‘raakt’. Ze blijven bij je en komen zeker op een dag iets (betaalds) aan je vragen. Ik maak dat keer op keer mee en haal tegenwoordig uit iedere nieuwsbrief die ik verstuur opdrachten (lees: omzet) en dat is heel erg fijn en dankbaar. Na een nieuwsbrief krijg ik altijd mails of telefoontjes van mensen die zoiets zeggen als: ‘Ha Juliette, ik las je nieuwsbrief en wil ook wat met dat onderwerp doen’ of ‘Ik kreeg je nieuwsbrief en heb een nieuwe website nodig, kun je eens langskomen?’.

Tip 3 En dan: houd vol!

Tip-3-ga-door

Ga door, ga door, ga door!

Teveel ondernemers haken op enig punt (te snel) af. Het kost ze op dat moment net even teveel tijd of moeite. Of geeft ze frustratie. Ikzelf heb het schrijven van mijn nieuwsbrief altijd heel erg leuk gevonden, da’s natuurlijk mooi meegenomen. Het was weleens stressvol maar in 99% van de gevallen had ik er veel plezier in. Ik blijf ook scherp merk ik, doordat ik me steeds afvraag wat jij graag wilt horen, en probeer dit dan zo goed mogelijk te vertalen naar de praktijk.

De beloning is zoet, kan ik je vertellen. Het is om te beginnen leuk om anderen te helpen. Jullie complimenten maken me dan ook blij en trots. En wat ook heel prettig is, ik hoef niet veel meer aan acquisitie te doen (en zeker niet op manieren die ik niet in de vingers had en niet leuk vond). Ik ben ervan overtuigd dat consistentie en het volhouden van mijn nieuwsbrief hier een grote rol bij speelt.

En jij?

  • Overweeg jij een nieuwsbrief te starten? Doen!
  • Heb je al een nieuwsbrief? Ga door en probeer er meer uit te halen!
  • Is jouw nieuwsbrief wat ingezakt? Verzamel moed en energie om het weer op te pakken!

 

Kom langs of bel me als je hierover vragen hebt. Je bent van harte welkom!

Juliette Marketingbureau Kleur

Juliette van Marketingbureau Kleur uit Den Bosch is Expert in GroeiMarketing en Marketingplannen voor ZZP & MKB. Zij helpt als coach of adviseur jouw bedrijf naar meer succes. Juliette heeft ruime ervaring als ondernemer en marketeer; van een kort advies met krabbels op een servet tot internationale miljoenenplannen. Zij voelt zich het beste thuis bij ondernemers en professionals uit de zakelijke dienstverlening die ambitieus, gedreven en doelgericht zijn én hun mouwen op willen stropen.