NieuwsbriefSchrijf je hier in


Laat je bedrijf in de zomer groeien!

In de zomer is er over het algemeen minder ‘business’. Veel ondernemers doen het dan rustiger aan of gaan op vakantie. In de eerste jaren van mijn ondernemerschap werd ik hier totaal door verrast, vooral financieel kan ik je vertellen. “Waar was iedereen, hoe haalde ik mijn omzet en wat te doen met de tijd die ik plotseling over had…?” Ik hield mezelf bezig, maar erg doordacht waren mijn werkzaamheden en acties eerlijk gezegd niet. Laatst sprak ik daar met een andere onderneemster over en zij had precies hetzelfde.

Ik ben inmiddels vele ondernemersjaren verder én wijzer. De zomer brengt me niet meer van mijn à propos. Sterker nog, ik kijk er stiekem wel eens naar uit. Dit omdat ik tegenwoordig het volgende weet en doe:

  • Ik maak mijn omzet in ongeveer 9 maanden van het jaar (want naast de zomer zijn er ook nog de decembermaand en andere feestdagen). Mijn marketingjaarplan en -doelen zijn dan ook gebaseerd op 9 maanden ‘omzettijd’.
  • De andere 3 maanden van het jaar neem ik tijd om ‘niets te doen’ of op vakantie te gaan. En ik werk deze tijd gericht aan mijn plannen, doelen én aan de groei van mijn bedrijf om die omzet en doelen in 9 maanden tijd te behalen!

Laat je bedrijf groeien in de zomer!

In dit artikel vertel ik je over hoe ik in de zomer werk aan de groei van mijn bedrijf (én aan die van mijn klanten). Zodat ik in het najaar tijd heb om mijn uren te vullen met mijn ‘echte (omzet) werk’.

Tip 16 is hierbij wat mij betreft de beste! Als je aan bedrijfsgroei wilt werken deze zomer én in de rest van het jaar, doe en lees deze tip dan zeker!

zomer

Ok, daar gaan we. Kijk wat bij jou en je business past en neem actie:

Tip 1. Stap eens ‘uit je bedrijf’ (ga je hangmat in 😉 ) en kijk er vanaf een afstandje naar. Wat zie je? Wat gaat goed? Wat gaat minder goed? Wat ga je meer doen en waar ga je in investeren? Waar ga je mee stoppen (als iets niet werkt, stop er dan mee!).

Zo kun je vast nog wel meer vragen verzinnen waarmee je jezelf en je bedrijf eens goed evalueert.

Tip 2. Neem eens de tijd om écht naar je marketing- en jaarplan te kijken. Welke doelen heb je? Wat ga je doen om deze doelen te behalen? Meer marketingacties? Of juist andere marketingmiddelen? Hoe staat het met je aanbod? En klanten?

Kies díe vragen die bij jou en je bedrijf passen en geef eens ‘eerlijk’ antwoord.

Tip 3. Wat ga je het laatste half jaar van 2016 zeker nog doen?! Misschien heb je ideeën voor een nieuw product (ik wel, ik vertel je daar later graag meer over)? Of kom je er door de voorgaande  vragen achter dat je zaken anders wilt gaan doen de komende helft van dit jaar? De zomer is dé perfecte tijd om veranderingen te bedenken, voor te bereiden en uit te voeren.

Tip 4. Kijk eens naar je netwerk en jouw team van mensen met wie je direct werkt. Ben je tevreden? Krijg je wel genoeg business (terug) uit dit team? Heb je behoefte aan andere of aanvullende hulp? En heb je opschaling nodig? Schakel dan eindelijk die VA eens in!

Tip 5. Kijk eens naar je bedrijfsprocessen ofwel de taken die je hebt. Kun je deze verbeteren of efficiënter maken?  Als je dit in de zomer doet, kun je deze alvast ‘uitproberen’ en verbeteren.

Tip 6. En dan je klanten, geef ze eens wat (extra) aandacht). Zijn er klanten die je weer eens kunt bellen, gewoon omdat het lang geleden is of omdat je wellicht iets aan te bieden hebt? Denk aan een tip, een artikel dat je las, een nieuw aanbod of gewoon een cadeautje?

Tip 7. Werk aan je website!
Zet de bril van je klant op en kijk eens naar:

  • Je webteksten. Tip hierbij: lees de teksten eens hardop. Hoe klinkt het?
  • Je nieuwspagina: vul deze aan of plaats eens andere afbeeldingen.
  • De inschrijving voor je nieuwsbrief, kijk of je deze kunt verbeteren
    (zie hieronder Tip 16).

En bedenk: je website kan je direct omzet geven, besteed er dus tijd aan.

Tip 8. Werk aan je social media

social media circel

Kijk eens naar de social media die je gebruikt en stel een plan met acties op voor het najaar. Welke media ga je voor welk doel gebruiken (kijk hierbij nog eens terug naar Tip 2 over je jaarplan en doelen)?

Tip 9. Schrijf je in voor een cursus of training en leer bij!
Wie mij al langer volgt, weet dat ik veel tijd en geld van mijn budget besteed aan opleidingen. En iedere keer weer, verdien ik dit opleidingsgeld heel snel terug… en maak ik meer omzet door het geleerde toe te passen.
Natuurlijk hoef je niet meteen aan een langlopende cursus te beginnen. Een vakblad of boek of blogs op internet lezen kan zeker net zo nuttig zijn (zie Tip 14). Belangrijker is dat je investeert in jezelf, dit brengt je altijd snel verder !

Tip 10. Organiseer je mailbox voor eens en voor altijd. En leer hoe je efficiënt met je e-mail omgaat. Dit laatste heeft mij zoveel rust gegeven.

Tip 11. Ruim je kantoor, bureau en boekenkast op. Voor mij geldt: een opgeruimd kantoor = is een opgeruimd hoofd!

Tip 12. Laat je computer, tablet of smartphone eens ‘verwennen’. Koop een upgrade en archiveer of verwijder wat je niet meer nodig hebt. Enneh, je werkt vast al in de cloud hè, anders wordt het nu echt tijd om dit eens te regelen!

Tip 13. Werk (vooruit) aan je content. Voor blogs, artikelen of werk aan je webteksten (zit Tip 7).

Tip 14. Lees boeken en blogs van succesvolle ondernemers, goeroes of andere inspirators. En vergeet niet dat wat je leest om te zetten in acties!

Tip 15. Neem vrij!
Zooo belangrijk. Tijd om bij te tanken en dingen te doen die jou energie geven. De zomer is een mooie tijd voor gezin, familie of vrienden.

lijst

Mega Tip 16 – Lijstgroei!

Je lijst en je marketing voor je lijst moet (sorry voor het woord moet) je altijd inplannen. De zomer is een perfecte periode om te werken aan de groeiversnellers van je lijst:

• Zorg dat de bezoekers van je website zich gemakkelijk kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Op mijn website kan dat o.a. bovenaan iedere webpagina.

• Maak de inschrijfmodule duidelijk zichtbaar. Te vaak zie ik nog dat je er echt naar moet zoeken. Bij mij staat de inschrijving bij de menubalk en dat is natuurlijk met een reden (je bouwt veel websites of niet…). Eyetrackingscans van websites wijzen keer op keer uit dat een bezoeker heel veel dingen op je website niet bekijkt, maar de menubalk wél.

• Maak de drempel tot inschrijven laag: vraag zo min mogelijk gegevens bij de inschrijving. Later kun je er eventueel meer opvragen (dit om je aanbod nog gerichter te kunnen maken ofwel te segmenteren, voor de gevorderden onder ons).

• Geef iets weg als extra stimulans om in te schrijven. Denk aan een podcast, videoreeks, een e-book, checklist of artikel.
Ken je trouwens mijn E-book Makkelijke Marketing al? Je kunt het hier gratis downloaden.

E-book makkelijke marketing aangepast voorkant

 

• Promoot voor je lijst. Dit kun je het beste doen door inhoud weg te geven. Bijvoorbeeld een tip uit je artikel waarbij je zoiets zegt als: “Vond je deze tip waardevol? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang nog meer van deze praktische tips direct in je inbox! ”

• Adverteer eens voor je artikel. Dat deed ik vorig jaar op Facebook en dit werkte verrassend goed!
Ik heb toen op de webpagina waar het artikel op stond een gratis e-book geplaatst (op een heel prominente plek!) met een opt-in. Dat wil zeggen dat als je dit e-book downloadde, je je ook direct inschreef voor mijn nieuwsbrief. Resultaat: Velen klikten op de advertentie, lazen mijn artikel en downloadde ook direct het e-book.

• Bedenk zelf 3 extra acties die je kunt doen om je lijst online te laten groeien.

• Bedenk zelf  5 acties die je kunt doen om je lijst offline te laten groeien.

TA DAA

EXTRA De TADAA lijst!

Maak eens een TADAA lijst i.p.v. een To Do lijst. Daar wordt je veel blijer van. Zo van eh: “TADAA, dat heb ik maar mooi gedaan”. Ik hoef je niet te zeggen dat dit een veel fijnere manier is om je taak en dag mee af te sluiten!

Vragen, opmerkingen of een kopje koffie? Mail of bel me!

Ik wens je een fijne Zomer toe!

ba6e184e-f81c-4594-bac6-7e448d011b02