NieuwsbriefSchrijf je hier in


Dé 3 Must Do’s voor jouw online marketingdoelen!

Het klinkt misschien bekend; aan het begin van het jaar ga je enthousiast van start met jouw online marketingideeën en ambities. Zo heb je vast een website die je van tijd tot tijd aanpast met nieuwe content. Misschien plaats je jouw acties en nieuwtjes op Facebook of adverteer je er op. Je linkt vast al op Linkedin of andere zakelijke netwerken. Misschien blog je of heb je zelfs een nieuwsbrief. Dat is al heel wat!

Toch weet ik uit eigen ervaring dat je na een tijdje het idee kunt hebben dat het je heel veel tijd kost. Of dat je eigenlijk niet meer weet wat je nou aan het doen bent of waarom. En denkt: hoe maak ik dit online verhaal van mij nog succesvol? Je wilt niet ‘opgeven’, want je weet hoe belangrijk online marketing is en je hoort ook wel eens de gouden verhalen van anderen. Hoe doen zij dit?, vraag je jezelf af.
Het antwoord is simpel en doeltreffend:
zij hebben een degelijk en consistent online marketing jaarplan!

Yes; een online marketing jaarplan mét succes
Online marketingplannen zijn er in vele soorten en maten. Ik heb in mijn loopbaan heel veel lange, maar ook korte varianten van zo’n plan voorbij zien komen. Eén ding viel me in al deze plannen op; er staan steeds 3 Must Do’s in die volgens mij het succes maken, zeker op lange termijn. Maar 3?, hoor ik je denken. Ja klopt! Met deze 3 Must-Do’s leg je de basis voor jouw online marketingplan. En voer je deze ook nog eens langere tijd goed uit, dan garandeer ik je dat succes zal komen (net als het bij mij deed en ik bij mijn klanten zie gebeuren).

racket-online-succes-2017

MUST DO 1 = je DOELEN
Als je geen doelen stelt, weet je niet waar je naartoe werkt. Zonder doel doe je het er maar ‘bij’ en krijgt je online marketing geen serieuze kans. Een doel heb je nodig om je koers te bepalen en een doel motiveert.
Jouw online doelen, die bepaal jíj zelf. Wees daarom niet bescheiden en schrijf die doelen op die je zou willen behalen. Je kunt hierbij gebruik maken van een model of schema, dat kan het makkelijker maken. Zo gebruik ik wel eens het marketing – en communicatiemodel: Weten / Vinden en Doen ofwel: Wat wil je graag wat jouw potentiële doelgroep van je weet (=weten), wat moeten ze van jou vinden (=vinden) en wat wil je dat ze doen (=doen)?

VOORBEELD
Ik wil een grotere lijst (= Weten), ik wil een blog starten die veel likes krijgt en waarmee ik bekend sta als die marketeer met hele goede tips voor ZZP & MKB (= Vinden) en ik wil dat mijn e-book dit jaar 100x gedownload wordt via mijn website (= Doen) of dat ik 30 VIP-inschrijvers (er zijn al 10 plekken gevuld) krijg op mijn Online Training ‘In 7 Stappen naar Online Succes’, waarin je o.a. deze 3 MUST DO’s en heel veel meer leert (=Doen).

Als je jouw online doelen hebt bepaald, ga je aangeven met welke online marketingmiddelen je deze doelen gaat behalen. Dus welk doel je gaat koppelen aan welk online marketingmiddel bv. je website, nieuwsbrief, social media, blog, online adverteren of sociale netwerken. Per doel kun je natuurlijk ook meerdere marketingmiddelen tegelijkertijd inzetten.

VOORBEELD
Stel je doel is meer (spontane) naamsbekendheid (=Weten) en daarvoor wil je Twitter inzetten. Maak je doel dan zo concreet mogelijk: over 3 maanden wil ik 100 Twitter-volgers hebben die een potentiële klant of fan van me zijn. Specificeer dit zo duidelijk, want je weet ook wel dat zomaar lukraak volgers scoren, niet veel oplevert.

MUST DO 2 = je ACTIES
Je acties dat zijn de kleine (tussen)stappen die je gaat zetten om je doel mee te behalen. Schrijf voor ieder doel op wat je aan acties moet doen om dit voor elkaar te krijgen. Zo deel je een doel, ook het allergrootste, op in kleine acties. Hierdoor wordt een doel concreet, overzichtelijk en haalbaar. En minder ‘groot of eng’. Kijk ook meteen even of het eerder gekozen online marketinginstrument nog wel zo goed past. Naarmate je plan meer vorm krijgt, kunnen je eerdere keuzes uiteraard veranderen (dat kan zelfs nog als je bij Must-Do 3: Je kalender bent).

VOORBEELD
Stel dat je het doel meer naamsbekendheid of een grotere lijst wilt bereiken door middel van Linkedin. Je kunt dan bijvoorbeeld de volgende acties opschrijven om dit te behalen:
* Ik post minimaal iedere dag een nieuw bericht op de tijdlijn van mijn profiel, het liefst een tip of verwijzing naar eigen content op mijn website zoals een artikel;
* Iedere dag geef ik een ‘like’ aan een bericht wat ik echt leuk, vakinhoudelijk interessant vindt of een bericht van iemand waar ik fan van ben.

MUST DO 3 = je KALENDER mét geplande acties!
Op een kalender (overzichtelijk) of in je agenda schrijf je jouw bepaalde acties per dag, week, maand, kwartaal of jaar uit. Dit geeft overzicht en een ‘gevoel van rust’ want het laat direct zien wat je niet hoeft te doen (en dat scheelt zo veel stress kan ik je zeggen). Kijk dan ook direct even of je iets kunt doen op een speciale dag zoals Moederdag, Bevrijdingsdag, Kerst of een verjaardag. Misschien is er nog leuk bedrijfsnieuws tussendoor zoals een jubileum of een collega die meedoet aan een belangrijke innovatiewedstrijd? De lancering van een nieuwe online training, challenge of workshop? Een open dag, een plekje vrij in een coachingstraject of een nieuwe collectie? Etc.

kalenderkleur2017

Een Tip
Ik weet alles van keuzestress… Jarenlang had ik er last van. Maar onthoud, je kunt en hoeft niet alles (tegelijk en ineens) te doen. Durf te kiezen; liever een paar dingen die je goed doet ipv veel dingen ‘half’.

En dan ….. meet, pas aan en houd vooral vol!
Na verloop van tijd kun je aan verschillende cijfers aflezen wat je inspanningen opleveren (bijvoorbeeld Google Analytics voor je website of de statistieken in Facebook). Je ziet wat goed en niet goed gaat en je hebt er ook vast al wel een gevoel over. Maak dan aanpassingen of laat iets voor wat het is. Veel ondernemers die ik adviseer, vergeten deze laatste optie maar ook dit kan een weloverwogen keuze zijn. Ook hier geldt: maak keuzes!

Probeer deze 3 MUST-DO’s eens toe te passen in je jaarplan voor 2017, bijvoorbeeld jouw online marketingplan. Nu zo aan het begin van het nieuwe jaar is een mooi moment om daar aan te beginnen! Want je maakt toch wel een gedegen plan hé? Ajb? Want een waterdicht online marketingplan maakt jouw kans op succes zo veel groter! En met een to-do-agenda met overzichtelijke taken krijg je veel meer houvast en plezier en kun je er gemakkelijker de tijd voor vinden (en niet dat je halverwege het jaar het weer opgeeft).

Wil je dit jaar echt eens leren hoe dit moet en zo snel mogelijk met je online marketingplan voor 2017 in detail aan de slag (het is nu nog niet te laat….)? Doe dan mee aan mijn vernieuwde Online Training: In 7 Stappen naar Online Succes via de Succesvolle Marketing Academie. Dit is mijn Online Academie speciaal voor ZZP en MKB; al eens gezien? Ik verzeker je dat je na deze training jij dit nieuwe jaar goed en doordacht verschijnt online! En boek je voor 24 Januari  dan krijg je een BONUS t.w.v. € 300,00: 2 lessen, over personal branding en storytelling en een extra Coach Call!

 

7stappenonlinesucces

Ik hoor graag jullie reacties. Mail of bel je me als je een opmerking of vraag hebt?

ba6e184e-f81c-4594-bac6-7e448d011b02