NieuwsbriefSchrijf je hier in


Stof jouw marketing af met de 4 C’s!

Je hebt vast wel eens van gehoord van de 4 P’s van Marketing: Prijs, Product, Promotie en Plaats. Een overzichtelijk model om aan je marketing concrete vorm te geven: je omschrijft kort gezegd welk product* je voor welke prijs op welke plaats aanbiedt met welke promotie erbij. Het model van de 4 P’s is nog steeds waardevol, maar wel een tikkeltje uit de tijd. De 4P’sformuleer je vanuit jouw bedrijf bezien. Het is eenrichtingsverkeer: van jou naar de klant. Dit past niet meer in de Nieuwe Marketing. Nieuwe marketing

Ik werk liever met het 4 C’s model. Want in het 4 C’s Model staat, net als in de Nieuwe Marketing, de klant centraal. En dat willen we allemaal toch, als we iets kopen? Ik ben erg enthousiast over het model en vertel je graag wat de 4 C’s inhouden en hoe jij ermee aan de slag kunt: Marketingmodel 1. Customer Solution: de oplossing voor je klant Jouw product = de oplossing. Dat is het uitgangspunt. Om tot een goede oplossing voor jouw klant te komen, stel je jezelf eerst de vraag: welk probleem heeft mijn doelgroep? En: welke zorgen heeft mijn doelgroep over dit probleem? Waar ligt zij wakker van? Heb je het probleem te pakken, dan ga jij dat oplossen. Met jouw producten natuurlijk! Pak je het op deze manier aan, dan ontwikkel je jouw aanbod altijd vanuit de klant. En dat ‘verkoopt’ altijd beter. Deze invalshoek gebruik ik vaker, ik schreef hierover al in mijn artikel: In 3 vragen naar je Doelgroep.

2. Cost to Consumer: de kosten Hierbij denken we vaak aan de prijs van een product. Ga eens een stap verder en stel je voor hoe jouw klant je prijs beleeft. Het stimuleert je van ‘buiten naar binnen’ te kijken. Een goede manier om een prijs beter te laten landen bij jouw klanten isduidelijk te communiceren in resultaten. Welke resultaten horen eigenlijk bij een prijs? Communiceer je goed genoeg wat jouw product oplevert? Je kunt je voorstellen dat als jij hoort dat jouw probleem opgelost wordt (het resultaat van het product), dat de prijs dan minder gezien wordt als ‘absoluut getal’. Natuurlijk is de prijs in geld niet de enige prijs, je zou ook eens kunnen kijken naar andere ‘kosten’ als tijd, afstand of moeite.

Heb je al gezien dat ik een GRATIS E-book heb met 5 andere top marketingartikelen? Wil je dit E-book ontvangen?

3. Convenience: waar is het product te koop? Dit is de oude P van Plaats uit het 4P model. Tegenwoordig kun je overal een product kopen. Klanten hebben ook andere wensen over waar en wanneer zij een product willen kopen. Daarbij is de beleving die je klant krijgt als hij je product koopt, ook erg belangrijk. Is het gemakkelijk en betrouwbaar? Is het leuk? Moet hij veel moeite doen of is afrekenen een fluitje van een cent?

4. Communication: communicatie Content en interactie! De tijd van eenrichtingsverkeer waarin jij jouw reclameboodschap van de daken schreeuwde, is echt voorbij. Bied interessante inhoud en ga het gesprek aan met je klant. Of ga nog een stap verder: laat je klant meedoen. Bijvoorbeeld door co-creatie of user generated content. Ook crowdfunding past hier goed bij.

Begin zelf eens met de 4 C’s Hoe zou jij deze 4 C’s invullen? Schrijf dat eens op. Het hoeft niet een keer goed of af te zijn, dat kan niet. Als ik dit voor ondernemers doe, is het vaak een langer proces. Dat is ook logisch; ondernemen en marketing veranderen constant. Wil je hierbij hulp? Bel (06-48489640) of mail me dan voor een vrijblijvend gesprek. Ik help je graag.

handtekening_150x66

 

 

Waar *producten of product staat kun je natuurlijk ook diensten invullen.  En een aanbod, dat zijn jouw producten en diensten bij elkaar.

Nog meer lezen in het GRATIS E-book Makkelijker Marketing?  Wil je dit E-book ontvangen?

Schrijven moeilijk?