NieuwsbriefSchrijf je hier in


Sneller nieuwe klanten door gratis testimonials!

Bescheidenheid mag de mens dan sieren, wees als ondernemer niet bang je te profileren. Een testimonial geeft blijk van jouw betrouwbaarheid en vakmanschap. Door aanbevelingen van anderen te delen met je (potentiële) klanten, laat je zien dat je werk gewaardeerd wordt en om welke redenen. Maar hoe werkt dat nou eigenlijk? Hieronder de antwoorden!

testimimonial-paars

Hoe werkt een testimonial (voor jou) bij jouw potentiële klant?

  • Jij wordt geloofwaardiger doordat een derde persoon iets over jou zegt;
  • Je kunt laten zien welke resultaten je hebt gehaald (jouw ‘proven track’);
  • Je wordt zichtbaarder;
  • Je geeft een voorbeeld van een project/probleem én de oplossing ervan die voor je klant ‘herkenbaar’ is (“Oh ja dit probleem heb ik ook of oh dat wilde ik ook al langer hebben”);
  • Je klant kan gemakkelijker inschatten hoe jij bepaalde werkzaamheden doet (betrouwbaar, snel, creatief);
  • Je klant kan alvast wat over jou lezen en ‘kent’ je wat beter. Hij doet dan eerder zaken met je;
  • De klant leest alvast over al die oplossingen, toepassingen of voorbeelden die jij in huis hebt.

Hoe werkt een testimonial voor jezelf?

  • Je krijgt een goed gevoel over jezelf doordat anderen uitspreken wat ze van je werk vinden;
  • Jij kunt laten zien waar jij goed in bent;
  • Jij kunt laten zien wat jij belangrijk vindt;
  • Je kunt natuurlijk selectief testimonials publiceren, je hoeft niet alles te laten zien maar, maar ik raad je aan wel over alles een testimonial te vragen, je weet maar nooit….;
  • Je wordt zichtbaarder en steeds een beetje beroemder.

aabevolen-paars

Wat is slim om in je testimonial te laten terugkomen?

Als je om een testimonial vraagt, krijg je vaak de wedervraag: “Wat zal ik er dan inzetten?” Daar zit je op te wachten, want met het antwoord kun je de inhoud een beetje sturen. Stel dan de volgende slimme vragen:

√ Kun je zo concreet mogelijk een ‘voor en na’ situatie beschrijven? Heb je daar ook voorbeelden of cijfers bij?
√ Kun je aangeven waarom je me hebt ingeschakeld? Wat was het probleem waarvoor je me vroeg?
√ Wat moest ik voor je oplossen?
√ Geef je me vooral inhoudelijke informatie over het proces en niet zozeer over je smaak of emotie?
√ En als laatste: mag ik je initialen, maar liever nog je naam, functie en/of foto bij je testimonial vermelden?

Extra tip! Als je een testimonial vraagt, hoop je natuurlijk dat je klant daarmee tevens op het idee gebracht wordt ook jou aan te bevelen bij anderen. Om dat extra te stimuleren stel ik altijd de vraag: Zou jij mij ook aanbevelen bij iemand anders?”
En maak de ander duidelijk waarom hij/zij een testimonial voor jou zou schrijven? Wat ‘wint’ de ander daarmee? Denk bijvoorbeeld aan de exposurewaarde van zijn of haar naam op jouw website.

Ken je mijn GRATIS E-book met 5 andere top marketingartikelen al?
Geef mij dit E-book!

Waar plaats je jouw testimonials?

Testimonials kun je op verschillende manieren gebruiken en plaatsen. Ik geef je hieronder wat voorbeelden maar de lijst is natuurlijk oneindig. Bepaal zelf welke manier past bij jouw product, onderneming en klanten.

Online (=verbonden met internet)

Op je website;
Op Twitter;
Op je Facebook bedrijfspagina;
In je Linkedin profiel (aanbevelingen/recommendations);
In je e-zine;
En als je hele enthousiaste klanten hebt: maak een filmpje van hun testimonial en plaats deze op You Tube.

Offline (=niet verbonden met internet)

Op een flyer;
Op een poster;
In een Direct Mailing mailing (= alles wat door de brievenbus kan, bijvoorbeeld je folder of je brief);
In je cursusmateriaal;
Op het product zelf.

Probeer het eens uit! En laat eens horen wat het jou oplevert.

Opmerkingen? Doorpraten? Mail of bel me dan op 06-48489640!
Of wordt lid van de besloten Facebookgroep #dtv Marketing met meer dan 200 mede-ondernemers. Daar kun je al je marketingvragen kwijt.

 

ba6e184e-f81c-4594-bac6-7e448d011b02

PS Ben jij al klaar met je online marketingjaarplan?