NieuwsbriefSchrijf je hier in


Kies je niche en zeg je concurrentie gedag!

Als ondernemer is het heel erg slim om je nich te keizen. Dit levert je uiteindelijk het leukste bedrijf met de mooiste omzet op. Een niche wil zeggen dat je (meer en meer) kiest voor een bepaald specialisme gecombineerd met een bepaalde doelgroep. Je doet waar jij heel goed in bent en je hart van in lichterlaaie staat én dit koppelt aan jouw ideale klant.

Als je een niche kiest, word je vanzelf aantrekkelijker gevonden en gaat je waarde omhoog. Je waarde in geld omdat je hogere prijzen kunt vragen of veel meer klanten krijgt. Maar vooral ook je waarde in inhoud. Deze wordt veel beter en specifieker. Nichen is hiermee een win-win voor jezelf en je klant.

Nichen heb je niet 1, 2, 3 gedaan, het kan soms wat tijd kosten. Maar maak er werk van is mijn advies, het levert je in the end heel erg veel op. Blijf je product en doelgroep verbeteren en vernauwen en je niche verscherpen. Dit is de manier om je bedrijf op de kaart te zetten en je concurrenten achter je te laten.

10 Redenen voor je niche

1) Je maakt je bedrijf uniek

De makkelijkste manier om op te vallen, ook in een drukke markt, is door te nichen. Want met een niche zet je jouw bedrijf op een inhoudelijke manier op de kaart. Je hoeft dan niet meer te concurreren op tijd of prijs. Precies wat je wilt!

niche

2) Je hebt een waardevol en gewild product

Niets is zo fijn als een waardevol product te hebben. Voor jezelf, ik word altijd blij van goed aanbod, jij ook? En voor je klant die hier naar op zoek is omdat hij er heel veel aan heeft. Weg 1 in een dozijn of commodity. Hallo exclusiviteit!

3) Je werkt met de allerleukste en best betalende klanten

Waarom? Omdat je speciaal een product ontwikkeld hebt voor die groep klanten die het waardeert, nodig heeft en er écht beter van wordt. Dit zijn super klanten omdat zij 1) bereid zijn voor je product te betalen en 2) hun mouwen opstropen, actief met je product aan de slag gaan en er goede resultaten mee behalen. Hier word je als ondernemer blij van.

4) Je weet goed waar je je klanten kunt vinden

Des te beter je jouw niche kent, des te makkelijker jij je klanten kunt vinden. Je kunt dan gericht kijken op welke social media ze zitten, waar je jezelf kunt uitnodigen als spreker of waar je het beste kunt gaan netwerken. Zoals je je kunt voorstellen, bespaar je jezelf hiermee veel tijd, frustratie, energie en geld.

5) Klanten komen sneller op je af

Door te nichen wordt het veel duidelijker wat je bedrijf kan beteken voor jouw klanten. Je klanten herkennen zich. Je valt meer op, ze onthouden je beter en kiezen sneller voor jou als ze je nodig hebben.

6) Je wordt betaald voor je waarde

Als je een uniek en waardevol product aanbiedt aan een speciale doelgroep, ben je geen vervangbaar product meer en word je betaald voor de waarde die jij geeft. En dit is precies waar je als ondernemer naar moet streven, naar betaald worden naar je waarde. Dan doe je jezelf als ondernemer en je klanten nooit tekort.

7) Je marketing wordt veel makkelijker

Als je je niche gekozen hebt, weet je veel beter welke marketing passend is bij jouw ideale klant. Hoe je ze aanspreekt, wat ze interessant of lastig vinden en wat je kunt zeggen om je product beter te vermarkten. Je bent veel meer marktable met een niche.

8) Je gaat ondernemen vanuit jouw flow

Ikzelf merk altijd dat als ik mezelf uitdaag mijn aanbod nog beter en waardevoller te maken, ik in een soort flow ga werken en ondernemen. Ik houd ervan mijn hersenen te laten kraken voor jou als klant. Hier bestaat zelfs een naam voor wist je dat? Dit heet Kaizen; continu verbeteren en waardevoller maken. Ik ben er fan van!

9) Expert zijn

Als je een niche kiest en je wordt bekender in die niche, transformeer je vanzelf naar een soort van autoriteit; een expert. Expert zijn maakt je bedrijf onderscheidend en laat het groeien. Want een potentiële klant koopt niets liever dan bij een expert, ga jezelf maar na.

10) Daaaag concurrentie

Door je niche onderscheid je jezelf gemakkelijker. Met een niche kies je een plek op de markt en daardoor val je meteen al op. Vooral als je een goede inhoudelijke niche hebt. Je niet-potentiële-klant haakt sneller af wat prima is. En je wel-potentiële-klant haakt sneller aan en kiest bewust voor jou en niet voor dat andere bedrijf.

Ik hoop dat ik je genoeg redenen heb gegeven om te nichen of je niche te verscherpen. Maak er serieus werk van is mijn advies. Enneh, het hoeft niet in 1 keer af, neem de tijd, schaaf en schuur bij. Je klanten hebben ook wat tijd nodig trouwens om je te vinden en leren kennen. Maar onthoud, dat dit in the end jou, nichen je bedrijf maar ook je klanten het meest oplevert. Go for it!

Vragen of opmerkingen? Bel of mail me dan.

 

 

 

Zin om je concurrentie achter je te laten met een goed plan? Mag ik je dan eens tippen op de waardevolle  training  ‘Jouw Succesvolle Marketing Jaarplan’?