Ook ik als marketeer stelde mezelf op een gegeven moment de vragen: ‘Hoe laat ik mijn bedrijf groeien? En hoe kom ik makkelijker aan meer klanten en omzet?’ Al ging het vanaf mijn eerste ondernemersjaren best goed, toch moest ik ook weleens rondbellen voor opdrachten. Erg onplezierig vond ik dat. Niet alleen omdat ik grote dromen en ambities had, maar vooral omdat ik zeker wist dat er véél meer in zat. En dat online een heel groot vliegwiel zit. Dit was het startsein naar meer Online Succes1
Na veel jaren van doen, verbeteren en aanscherpen is me duidelijk welke online marketing werkt en wat de snelste weg is naar online succes. En, nog belangrijker, hoe je dit opzet in de praktijk. Kort samengevat werk ik met een meerjarenstrategie, check ik jaarlijks wat ik noem mijn marketingfundament en werk ik aan 7 online stappen volgens een doordachte maar praktische opbouw.
Dé 7 Stappen naar Online Succes
1) Je website
Het hart van je online marketing en jouw online hoofdkantoor. Wist je dat een gemiddelde bezoeker binnen 1 seconde beslist of hij blijft of niet? En of hij wel of niet zaken met jou gaat doen of toch met je concullega? Denk na over hoe je je bezoekers direct goed laat ‘landen’ en gerust stelt. Boei je bezoeker op je site en nog liever: laat hem iets doen waardoor hij bij je blijft, zoals zich abonneren op je nieuwsbrief.
2) Social media
Ze zijn de hype allang voorbij. Social media worden alleen maar belangrijker, ook dit jaar. Het zijn de snelwegen op internet en ze kunnen zorgen voor ontzettend veel verkeer naar je website als je dit goed aanpakt. Kijk goed welke social media je wilt inzetten en houd hierbij je bedrijf en je klanten in je achterhoofd. En nee, je hoeft echt niet alles te volgen en te doen. Kies en Focus, zeg ik altijd. En, maak je social media onderdeel van de marketing van je bedrijf. Deze stap wordt vaak overgeslagen, wat superzonde is.
3) E-mail en nieuwsbrieven
Fantastisch om in te zetten. Want hoe fijn is het om nieuws te mogen sturen naar potentiële klanten. Die ook nog eens zelf aangegeven hebben dat zij geïnteresseerd zijn in de zaken waarover jij schrijft. Voor mij is mijn nieuwsbrief goud waard. Zo heb ik inmiddels na iedere nieuwsbrief een nieuwe klant of opdracht. Heel gaaf! Dus maak werk van je nieuwsbrief zou ik zeggen. Denk bijvoorbeeld na over hoe jij het aantal abonnees, je lijst, dag na dag kan laten groeien.
4) Zakelijk en lucratief bloggen
Help je ideale klant en laat ondertussen je omzet groeien. Boei je lezers en vertel ondertussen waar je goed in bent. Dit maakt vertrouwd én je verstevigt er direct jouw expertpositie mee. Vind je het lastig om te bepalen waar je blog over moet gaan? Er zijn mogelijkheden te over maar de beste tip is toch wel: verdiep je in de vragen en problemen van je klant. Luister naar wat je klant zegt of schrijft, dit zijn de onderwerpen van jouw blog. Maak daarbij natuurlijk een bruggetje naar jouw oplossing (je product).
5) Contentmarketing
Content is nog steeds king! Wat zijn de thema’s van jouw content? Wat zijn de onderwerpen waarmee jij je nog meer kunt profileren als expert? Waarmee kun jij jouw doelgroep boeien? Stel een contentkalender op met thema’s die voor jou en je klant interessant zijn. Je zult zien dat je jezelf er dan beter aan houdt.
6) Je lijst en community
Ik sprak hierboven al over je lijst (de inschrijvers op je nieuwsbrief) en over hoe belangrijk het is deze te laten groeien. Denk na over hoe je dit gaat doen. Heb je kennis weg te geven in bijvoorbeeld een e-book?
Een community is nog een stap verder dan je lijst. Een community is een groep mensen die geïnteresseerd is in eenzelfde onderwerp, doel of merk. Het is een manier van nieuwe marketing die bekend staat als persoonlijke marketing ofwel Human 2 Human Marketing. Kun je iets doen met een community?
Ken je trouwens mijn ondernemers-community al waarin we met meer dan 650 ondernemers van elkaar kunnen leren over ondernemen en marketing? Je bent van harte welkom!
7) Wat ga jij als eerste stap naar jouw online succes doen?
Het vastleggen van je acties. De vertaling van je online marketing in acties met een soort van onderliggend systeem, plan en een kalender. Want je weet ook wel hoe handig het is om te kunnen spieken op jouw marketingkalender. Zodat je weet wat je morgen en overmorgen gaat doen. Om niet weer opgeslokt te worden door de overweldigende waan van de dag.
Bovendien, alleen als je zo compleet bent, heb je de meeste kans dat je online marketing als een vliegwiel voor je bedrijf gaat werken. En zorgt voor een constante nieuwe stroom van geïnteresseerden, klanten en zelfs fans en ambassadeurs. Zeker ook als jij iets anders aan het doen bent. Want zo had ik de grootste groei van mijn lijst toen ik in Afrika was. Super tof was dat!
Dit zijn de 7 Online Stappen, in een notendop. Probeer ze eens te vertalen naar jouw bedrijf. Jij kent je klanten en je product natuurlijk het beste. Neem er serieus de tijd voor want ook jij kunt jouw bedrijf succesvoller maken als je je marketing en met name je online marketing goed aanpakt. Sterker nog, ik garandeer je dat er ook voor jouw bedrijf een hele online wereld te winnen is aan Klanten en Omzet.
Doorpraten over online succes? Je bent van harte welkom om een Marketing Groei Gesprek in te plannen.
Juliette van Marketingbureau Kleur uit Den Bosch is Expert in GroeiMarketing en Marketingplannen voor ZZP & MKB. Zij helpt als coach of adviseur jouw bedrijf naar meer succes. Juliette heeft ruime ervaring als ondernemer en marketeer; van een kort advies met krabbels op een servet tot internationale miljoenenplannen. Zij voelt zich het beste thuis bij ondernemers en professionals uit de zakelijke dienstverlening die ambitieus, gedreven en doelgericht zijn én hun mouwen op willen stropen.