NieuwsbriefSchrijf je hier in


Hashtags; 10 handige tips

# Hashtags #. Als je ze goed gebruikt, kunnen ze je post een boost geven. Maar hoe zat dit ook alweer? Op welke manier zet je hashtags goed in? 

Als je hashtags goed gebruikt bij je posts, kun je er letterlijk winst mee behalen. Immers, hashtags maken het mogelijk dat jouw posts op social media goed gevonden worden door geïnteresseerden. Precies wat je wilt! Want het is natuurlijk erg waardevol als je berichten gelezen worden door mensen die interes hebben in je onderwerp. Je kunt hier mooi gebruik van maken. Maar hoe deed je dit ook alweer? En hoe haal je hier het maximale uit? Daar gaan we…

Hashtag 1

Gebruik hashtags om jouw campagnes herkenbaar te maken. Wees hierin creatief en kies een hashtag die uniek is. Deze hashtag kun je dan monitoren om te zien hoe actief deze wordt gebruikt. Als volgende stap kun je ook content gaan maken om deze hashtag heen, dan dompel je jouw doelgroep helemaal onder in jouw campagneonderwerp.

Hashtag 2

Je kunt ook andersom gaan werken. En zelf hashtags (met onderwerpen) gaan monitoren die met jouw werkzaamheden te maken hebben. Dan zie je wie hierin geïnteresseerd is. En wie een groot bereik hebben in bepaalde onderwerpen. Dit zijn de personen die voor jouw business interessant zijn. Misschien kun je iets met hen doen om zo je bereik vergroten?

Bedenk dat anderen ook zo te werk gaan en het gebruik van hashtags dus jouw vindbaarheid vergemakkelijkt.

Hashtag 3

Hashtags worden ook veel gebruikt om online chats mogelijk te maken. Bijvoorbeeld om de mening van jouw volgers over een bepaald onderwerp te peilen. Je stelt een vraag en laat het antwoord geven met gebruik van een hashtag. Dit geeft jou een overzicht van de antwoorden en je volgers. Daarnaast helpt dit je om in contact te komen met potentiële interessante social media gebruikers.

Hashtag 4

Als je verschillende hashtags in je campagne gebruikt, kun je deze ook meten en vergelijken om trends en groei te volgen, of gewoon te zien welke hashtag goed werkt. Statistisch is dit niet helemaal verantwoord, maar het geeft je zeker wel een goede indruk.

Hashtag 5

Zorg voor unieke productspecifieke hashtags in jouw posts. Als je dit goed en lang genoeg doet, creëer je hashtags die geassocieerd worden met dit product. Kies hiervoor wel een eigen naam of heel specifieke productnaam. Met een generieke naam als #horloge of #stoel krijg je alleen een eindeloze lijst met niet relevante en traceerbare resultaten. Zo gebruik ik zelf al jaren hashtags voor het belangrijkste aanbod in mijn bedrijf: #marketing #zzp #mkb #groeimarketing #marketingplan #mijnsuccesvollebedrijf .

Hashtag 6

Kijk eens wat de populaire hashtags zijn van dit moment (trending). Misschien kun je een creatieve koppeling maken tussen zo’n hashtag en jouw product of dienst? Hiermee bereik je een groot publiek!

Hashtag 7

Het is niet zo dat hoe meer hashtags je gebuikt, des te beter het is, integendeel. Sommige tweets zijn niet meer leesbaar door hashtags. En veel hashtags gebruiken zorgt vaak juist voor minder engagement doordat het een spamgevoel oproept.

Hashtag 8

Je 1ste kring, dat zijn de mensen die jou ‘kennen’. Natuurlijk is het heel belangrijk hen te informeren en te boeien. Maar houd ook altijd in je achterhoofd dat de kring daaromheen, de 2e kring juist zeer interessant is! Want dit zijn de mensen die heel dicht in je buurt zijn en met een kleine stap bereikbaar kunnen worden. Namelijk als je bericht gevonden wordt op hashtags, aanslaat en gedeeld of geliked wordt. Dit is heel veel waard!

Hashtag 9

Door het kiezen van bepaalde hashtags kun je laten zien waar je expert in bent of wilt zijn. De hashtag is een promotor van jouw expertstatus.

Hashtag 10

Wie mij al langer volgt, kent deze spelregel van mij. Je marketing moet bij jou en jouw doelen passen. Sterker nog jouw bedrijfsdoelen bepalen je marketing, en niet andersom. Kies dus of de hashtag wel of niet bij je past en op welke manier.

#ennujij

Vind jij het lastig om te bepalen of dit nu wel of niet voor jou zal werken? Wil je meer weten? Of kan ik je op een andere manier helpen met je bedrijf en marketing? Vraag dan een #vrijblijvendgesprek aan!

 

handtekening Juliette_130x57

AGENDA

Zin om meer te leren? Kijk dan eens naar deze masterclass die tijdelijk GRATIS te volgen is. Schrijf je hier in.