NieuwsbriefSchrijf je hier in


Magneet Marketing; zet jij dit al in?

Magneet Marketing

 

Misschien past deze vorm van marketing wel heel goed bij jou en je bedrijf: Magneet Marketing. Dit is marketing die je op zo’n waardevolle manier doet dat je woest aantrekkelijk voor je klant bent. Zodat deze vanzelf op jou afkomt. Om je te leren kennen, te volgen en om uiteindelijk iets met je te gaan doen zoals iets downloaden, met je samenwerken of iets van je kopen.

Magneet Marketing noem ik dit, in marketingtaal heet dit ook wel Inbound Marketing. Het is hele mooie en pure vorm van marketing. Het draait namelijk om het creëren van waarde. Waarde waarmee je bezoekers en klanten op een inhoudelijke manier boeit en bindt en naar je bedrijf aantrekt. Mooi toch?

Magneet Marketing is al een trend en wordt alleen maar nog belangrijker de komende jaren durf ik je te voorspellen. Als je er iets mee wilt gaan doen, start dan nu zou ik zeggen. Want als je dit goed beheerst, kan het een van je tools zijn waarmee je op een makkelijke manier een continue stroom van klanten en omzet genereert, zoals het inmiddels bij mijn bedrijf doet.

Magneet Marketing speelt een hoofdrol in de constante groei van mijn bedrijf. Moest ik in mijn beginjaren nog wel eens op zoek naar ‘een opdracht erbij’ en dacht ik dat ik dan vooral veel moest gaan roeptoeteren, nu weet ik wel beter. Met Magneet Marketing zit ik nooit meer om klanten en omzet verlegen. En doe ik een manier van marketing die ik prettig vindt én die werkt . Hoe fijn is dat?

Steengoede Content

Het belangrijkste in je Magneet Marketing is steengoede content; inhoud waarmee je jouw klant op weg helpt en tegelijkertijd laat zien wat jij kunt en weet. Inhoud die het probleem van de klant raakt en (gedeeltelijk) oplost. Geef genoeg inhoud zodat je potentiële klant vertrouwen heeft om een stap verder met je te zetten, je nog beter te ontdekken en als volgende stap iets met je te gaan doen. Precies wat je wilt.

Deze steengoede content kun je op vele plaatsen klaarzetten voor je klant. Denk bijvoorbeeld in artikelen, flyers (tip: hier hoef je echt niet alleen maar salesachtige teksten in te zetten), webinars, video’s of in presentaties die je geeft bij netwerkclubs.

Wat ook heel slim is, is goede content in je blogs te geven zoals ik in dit blog doe ;). In mijn blogs geef ik praktische kennis weg en leer je me beter kennen. Mijn blogs worden erg goed gelezen. En meer dan dat. Mijn blog genereert tevens omzet. Telkens als ik een nieuw blog publiceer, krijg ik nieuwe opdrachten. Heel tof om te zien en precies de Magneet Marketing die ik wil toepassen.

Ik ben ervan overtuigd dat Magneet Marketing ook bij jouw bedrijf past en je bedrijf laat groeien. Ik geef je graag 10 praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt gaan om de onweerstaanbare kracht van jouw Magneet Marketing te vergroten!

10 Magneet Marketing Tips

1)       Zorg dat jouw klant je vindt als hij zoekt naar informatie om zijn probleem op te lossen. Dat je zelfs al in het vizier van je klant bent voordat hij je dringend nodig heeft, is nog beter. Des te groter is dan de kans dat hij aan jou denkt op de dag dat hij het probleem waar jij een oplossing voor hebt, aan gaat pakken. Je kunt hiervoor o.a. SEO inzetten om vindbaar te zijn op Google of bloggen. Denk na over wat jij aan dit punt wilt doen.

2)       Zorg voor mond-tot-mond reclame. Ik vraag mijn klanten altijd of ze me bij anderen zouden aanbevelen. Grote kans dat ze dit dan ook doen (groter dan wanneer je het niet vraagt). Of verzin een gerichte mond-tot-mond actie zoals ‘neem iemand mee’ of ‘geef je samen op’. Dit heet het principe van Tell-a-Friend en houdt min of meer in dat anderen de promotie voor je doen. Dit is heel slim om in te zetten.

3)       En als je dan gevonden wordt op Google, of aanbevolen door anderen, zorg er dan voor dat jouw webtekst of blog direct interessant is. Boordevol goede informatie en tips waarmee je je potentiële klant meteen op weg helpt. Want je kent de uitdrukking; de eerste klap is een daalder waard. Als je direct goede content aanbiedt, zal je lezer getriggerd zijn en je sympathiek vinden.

4)      Geef je potentiële klant een makkelijke mogelijkheid om je te gaan volgen. Nodig hem uit in je netwerk of vraag of hij je Facebookpagina liket. Vragen of hij je artikelen wil ontvangen of geen enkele webinar-uitnodiging wil missen door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, is tevens slim om te doen. En zorg voor icons met werkende links naar je socials op je website.

5)       Geef meer, meer en nog meer. En denk na over hoe jij kunt boeien en binden. Zoals een uitgebreid downloadable whitepaper of e-book. Geef een gratis les of video weg. Of een vrijblijvend Groei Gesprek. Wel in ruil voor een e-mailadres (opt-in) of testimonial graag zodat je later nog meer kennis kunt delen en in contact blijft.

6)      Blijf steeds langskomen, nodig keer op keer uit en doe je uitnodigingen of aanbod. Zorg hierbij voor goede landingspagina’s, makkelijk invulbare formulieren (check of deze werken) en duidelijke oproepen, zogenaamde call-to-actions, zodat de klant weet wat hij bij jou kan doen en hoe hij dit kan doen.

7)       De beste ambassadeurs van je merk en aanbod zijn je ‘fans’. Die mensen die enthousiast zijn en uit zichzelf praten over jouw merk en product. Zij kunnen heel veel nieuwe klanten aantrekken. Je hebt vast al wel een paar fans. Geef ze eens wat extra’s in de vorm van exclusieve content.

8)      Vraag om een testimonial van mensen die al klant zijn geweest en enthousiast zijn. Deel deze zelf en vraag hen of zij deze ook willen delen. Dit werkt erg goed, vooral als er een wijze en leerzame les in de testimonial staat.

9)       Live ontmoetingen waarin je waarde weggeeft. Pareltjes vind ik het. Nodig jezelf uit voor een presentatie, organiseer een open dag of wissel tijdens een netwerkborrel goede tips uit. En neem wat langer de tijd om door te praten met geïnteresseerden. Hier ga je geheid resultaat van zien.

10) Doe eens iets extra’s voor je klanten. Een artikel of een gratis scan. Een enthousiaste klant is goud waard.

Kijk welke tips jij kunt implementeren om een start te maken met je Magneet Marketing. En heb jij nog aanvullende Magneet Marketing Tips? geef deze door, ik hoor ze graag.

Juliette

Juliette van Marketingbureau Kleur uit Den Bosch is Expert in GroeiMarketing en Marketingplannen voor ZZP & MKB. Zij helpt als coach of adviseur jouw bedrijf naar meer succes. Juliette heeft ruime ervaring als ondernemer en marketeer; van een kort advies met krabbels op een servet tot internationale miljoenenplannen. Zij voelt zich het beste thuis bij ondernemers en professionals uit de zakelijke dienstverlening die ambitieus, gedreven en doelgericht zijn én hun mouwen op willen stropen.

Magneet Marketing

PS Doorpraten met andere ambitieuze ondernemers over Magneet Marketing of andere Marketing en Ondernemers issues? Kom dan eens kijken in de besloten en exclusieve OndernemersClub.  Het is er al gezellig druk met ruim 699 andere ambitieuze ondernemers  en professionals zoals jij.