NieuwsbriefSchrijf je hier in


Persoonlijke Marketing

Het gaat al lang niet meer om alleen maar de sales of het product. De tijd van iets maar de wereld in slingeren om het daarna direct te verkopen, is voorbij. En ook een grote zak marketinggeld is geen vanzelfsprekendheid meer voor succes. Er zijn veranderingen gaande in het marketinglandschap en gaat het o.a. meer en meer om persoonlijke marketing. Want je klant, tsja dat is ook gewoon maar een mens.

Ik ben er blij mee met die persoonlijke marketing, ook wel Human2Human #H2H Marketing genoemd. Het is ook wel wat vanzelfsprekend voor me, want per slot van rekening is een klant ook maar een mens die het liefst koopt bij een ander sympathiek mens. En die persoon zou jij zo maar eens kunnen zijn. Hoe fijn is dat :).

Als koper heb je echt geen zin meer in gladde praatjes of snelle uitspraken, ook jij prikt er waarschijnlijk zó doorheen. Daarnaast ligt de hele wereld aan je online voeten en kun je op ieder moment beslissen naar een sympathieker alternatief te zoeken als het ene niet goed voelt. Prima toch?

Een ding. Realiseer je wél dat dit ook geldt voor jouw klanten. Ook jouw klanten willen graag zaken doen met een mens, met jóu persoonlijk dus.

Persoonlijke Marketing ofwel zakendoen met mensen

Een goed product of een goede oplossing is het uitgangspunt van je bedrijf. Maar je koper wil tevens graag weten wat je visie is en je verhaal achter je product. En wie jij bent. Een koper wil ook jou beter leren kennen. Zich met jou vereenzelvigen en vooral ook zich beter voelen omdat ze iets goed kopen bij jou. Een leuk detail hierbij is dat hoe meer een koper op jou lijkt, hoe makkelijker dit proces gaat en hoe sneller hij bij je koopt.

En let op, dit geldt echt niet alleen voor de grote Tony Chocolonely’s of Cool Blue’s onder ons, maar ook en zelfs juist voor jou als ZZP’er en kleine MKB’er. Klanten doen heel vaak zaken met jou: om wie jij bent, je krijgt dan een soort van gunfactor. Gecombineerd met jouw goede product en waardevolle kennis.

Laat jezelf en de personen achter je merk of organisatie dus zien. Of iets platter gezegd, laat je smoel zien in je bedrijf en marketing. Maak marketing persoonlijk en laat weten wie je bent, wat je visie is en vertel over de reizen die jij als ondernemer of je bedrijf gemaakt hebben. Wat zijn je drijfveren? Waarom doe jij wat je doet? Hoe wil jij de wereld en mij als klant beter maken? En waarom denk jij dat je mij als klant zo goed kunt helpen? En hoe ga jij een stapje meer zetten voor mij als klant?

In de praktijk

Ik hoor je denken: oké leuk Juliette, maar hoe doe ik dit? Je kent me, ik ben van de praktische en persoonlijke marketing dus hierbij mijn super handige tips:

Laat je persoonlijkheid zien en durf je kwetsbaar op te stellen. Vertel je why; waarom je iets gestart bent.

Laat jezelf ook buiten de deur zien. Persoonlijk contact is natuurlijk helemaal persoonlijke marketing :). Geef eens een presentatie of bied je aan als spreker.

persoonlijke marketing

Denk eens aan webinars, video en podcast, erg persoonlijk middelen direct in de face van je klant.

Gebruik eenvoudige taal. Weet waar je het over hebt, maar vertel dit in Jip-en-Janneke taal en verval niet in vakjargon (dat is zoo saai en afstandelijk, daar maak je nooit vrienden mee).

Probeer een verbintenis of interactie aan te gaan, bijvoorbeeld in je blogs. Als mensen reageren, is dat een stap voorwaarts in jullie relatie.

I know, I have been there too. Laat je klanten zien dat je weet wat het is en wanneer je ook iets als lastig hebt ervaren. Geef hier een positieve wending aan. Zeg dan, ik heb de oplossing voor je, de makkelijk weg, de short cut, dit gaat je veel bloed, zweet en tranen besparen. En ik deel graag met je wat die slimmere weg is. Klinkt fijn, toch?

Neem je potentiële klanten mee op jouw reis. Bijvoorbeeld als je een nieuw product lanceert of een event organiseert. Je kunt in aanloop hiernaartoe al vertellen wat je aan het doen bent, welke waardevolle inhoud je hebt, wie de laatste spreker wordt en hoeveel aanmeldingen je al hebt.

Laat je medewerkers, klanten of fans zoveel mogelijk meepraten en meedoen. Wat vinden ze van een bepaalde boekcover of poster? Welk onderwerp moet zeker aan de orde komen in een blog en welke spreker is interessant om te vragen voor een event? Als je dit al wilt afkaderen, doe het dan in slechts enkele spelregels. Niet te veel en niet te strak, anders gaat het persoonlijke ervan af wat je niet wilt.

Geef, geef en geef nog meer. Giet over alle waardevolle kennis die je geeft jouw persoonlijke sausje. Jouw visie, wijze of model. En leg uit waarom je dit zo doet. Dit is pas echt persoonlijke marketing!

Ikzelf houd de gesprekken waarin ik mijn aanbod doe, ja dit heet in de regel een salesgesprek, meestal face to face. Dan zie en voel ik veel beter aan wat er nodig is en vertaal dit dan naar een gepast aanbod waar de klant eerder ja op zegt. Klant blij, ik blij.

Last but not least: aandacht! Personen houden van aandacht, jij ook? Bedenk voor jezelf wat aandacht voor jouw klant inhoudt. Onthoud bijvoorbeeld opvallende zaken die je klant zegt en vraag er later eens naar. Geloof me, dat vindt een klant best wel leuk. Iets kleiners kan natuurlijk ook: een mailtje of een telefoontje gewoon over hoe het gaat, een artikel dat je tegenkwam en precies past bij de business van je klant. Een compliment en het o zo belangrijke koekje bij de koffie niet.

   Of trakteer je klant eens op een lekkere lunch om bij te praten.

persoonlijke marketing

 

Doorpraten over persoonlijk marketing? Bel of mail me eens. Of kom langs voor een afspraak, wel zo persoonlijk. Je bent van harte welkom!

 

 

 

 

Juliette van Marketingbureau Kleur uit Den Bosch is Expert in GroeiMarketing en Marketingplannen voor ZZP & MKB. Zij helpt als coach of adviseur jouw bedrijf naar meer succes. Juliette heeft ruime ervaring als ondernemer en marketeer; van een kort advies met krabbels op een servet tot internationale miljoenenplannen. Zij voelt zich het beste thuis bij ondernemers en professionals uit de zakelijke dienstverlening die ambitieus, gedreven en doelgericht zijn én hun mouwen op willen stropen.