NieuwsbriefSchrijf je hier in


Top strategieën om jouw bedrijf te versterken, juist nu!

Dit blog gaat over 6 top strategieën waarmee je jouw bedrijf versterkt. Waarom ik dit schreef? Omdat ik me heel goed kan voorstellen dat je je zorgen maakt. Dat doe ik namelijk ook. Over de wereld om je heen. Over je gezondheid en die van je geliefden. En over je bedrijf. Misschien zeggen je klanten af, stellen ze uit of wellicht is het heel stil in je business geworden. Het is geen troost, maar je bent niet de enige. Dit soort opmerkingen hoor ik overal om me heen. Wel is het aan jou om nu het verschil te maken.

Het duurde bij mij precies 2 weken. Twee hele weken was ik best van slag kan ik je zeggen. Ging ik door een emotionele rollercoaster van verdriet, frustraties, onmacht en zorgen. Ook was ik druk met het regelen van allerlei praktische zaken zoals thuiswerken, thuisonderwijs en het vinden van een passend ritme. Daarna ben ik weer gaan ondernemen. Ben ik o.a. na gaan denken over welke strategieën mijn bedrijf versterken, juíst in deze tijd. En weet je wat best frappant is, veel zaken die voorbij kwamen, had ik eigenlijk al op een to-do-lijst staan. Alleen is het nu veel duidelijker geworden en ja veel urgenter.

Hieronder bespreek ik een aantal zaken die ik onder de loep genomen heb. Misschien zit er iets tussen wat voor jou ook slim is om nu voor je bedrijf te doen?

6 Top strategieën 

1. Zet je growth mindset aan!

Sta open voor deze nieuwe tijd en ervaar dat het je ook kansen en oplossingen geeft, hoe lastig dit op sommige momenten ook is. Hiermee wil ik zeker niet de ernst van de situatie bagatelliseren of je problemen niet serieus nemen. Juist niet. Wel wil ik je aansporen om niet te veel te denken in problemen en onmogelijkheden. Dit gaat je namelijk niet verder brengen. Wat veel beter werkt, is je ‘growth mindset’ als ondernemer aanzetten. Dit is wat ik hiermee bedoel.

Growth mindset:

  • Denk in oplossingen en mogelijkheden.
  • Ga uitdagingen stap voor stap met vertrouwen aan.
  • Blijf ondernemen en bewegen. Actie in de ondernemers-taxi!
  • Zet door en geef niet op; mijn bedrijf blijft doordraaien.
  • Leer wat je wilt leren en ontwikkel, er zijn geen beperkingen.
  • Durf los te laten wat niet werkt of niet goed voelt.
  • Neem jezelf niets kwalijk, er zijn geen fouten maar leermomenten.
  • Neem jezelf niet te serieus als ondernemer, lach eens, dat is gezond!

 

 

2. Kijk vanaf een afstand naar je bedrijf

In deze onrustige tijd kun je helemaal verzanden in een smalle blik, vooral als je er zo midden in zit. ‘Neem afstand’ is dan ook mijn advies.

Dit is een goede stap die ik ook altijd met mijn klanten zet als ik met ze aan hun strategie werk. We werken dan samen aan vragen als:

  • Wat is je stip aan de horizon?
  • Wat is het next leven van je bedrijf?
  • Wat is je ideale klant?
  • Wat is een aantrekkelijk aanbod?
  • Hoe ziet je marketingroute er uit?

Je kunt er -nu- o.a. de volgende vragen expliciet aan toevoegen:

  • Welke rol spelen de omstandigheden nu?
  • Wat heeft mijn klant nu het meest nodig?
  • Wat is nu een passend aanbod?
  • Wat is de marketing-aanvliegroute die nu werkt?

Ook ik heb dit gedaan. Ik heb mezelf één dag gegeven om vanaf een afstand naar mijn bedrijf te kijken door o.a. vragen te beantwoorden. Dit werkt heel verhelderend en ja tevens rustgevend kan ik je vertellen.

3. Hoe staat het met je geld en verdienmodellen?

Veel ondernemers hebben maar vaak maar een manier om hun inkomen te verdienen. Als het goed gaat, is dit prima. Maar het kan ook heel kwetsbaar zijn. Dit is heel goed te merken in een crisis als deze. Is dit bij jou het geval? Echt niet fijn voor je. Maar neem dan nu de tijd om na te denken over je geld en verdienmodellen. Of deze wel sterk en divers genoeg zijn. Zo ben ik zelf veel van mijn online aanbod weer aan het openzetten en ben ik nu vooral een ‘online’ marketing mentor.

4. Verscherp je marketingplan

Pak je marketingplan er eens bij. Dit is het kader van je bedrijf en je hogere plan, want dit hogere plan zal nu namelijk niet anders zijn. Het is alleen nu zaak dit te verscherpen door andere accenten te leggen. Bijvoorbeeld meer op online als dat past (ga niet online om het online alleen doen, ikzelf had al een heel aanbod online wat ik zo open kan zetten). Misschien kun je snel online gaan coachen? Of is het heel aantrekkelijk om online te gaan adverteren? Of denk eens aan kortere en resultaatgericht programma? Ondernemers willen in deze tijd graag snel iets leren wat ze direct, ja morgen al in de praktijk kunnen brengen.

5. Kijk naar je cashflow en besparingen

Vele zaken zoals huur, abonnementen en verzekeringen lopen vaak lange tijd door zonder dat je er veel aandacht aan besteed. Bij mij wel tenminste J. Deze tijd is perfect om hier eens kritisch naar te kijken, om te zien óf en hoeveel je kunt besparen.

Dit heeft gelijk te maken met een ander belangrijk punt in je bedrijf: je cashflow. Het is ontzettend belangrijk om altijd te letten op je cashflow zodat je o.a. genoeg geld achter de hand hebt in dringende situaties. Heb je dit niet? Dan is cashflow genereren op dit moment de topprioriteit van jouw bedrijf.

6. Heb vertrouwen!

Trust your business to provide. Dit is altijd al een van mijn favoriete spreuken en nu o zo meer dan waar. Heb vertrouwen in jezelf, je aanbod en bedrijf. Heb vertrouwen dat je precies bent daar waar je wezen moet (is soms lastig, ik weet het). En dat je alles in je hebt om door te gaan en te slagen met je bedrijf.

Hopelijk kun je iets met deze strategieën en grijp je deze tijd aan je bedrijf te versterken. Heb je vragen of opmerkingen? Of wil je gewoon even sparren? Dan weet je me te vinden!

Alle goeds!

 

 

 

Online Masterclass ‘Jouw Winnende Webinar’

Overweeg je te starten met webinars of wil je je webinars verder professionaliseren? Zoek je een webinarstrategie waarmee je ‘Jouw Winnende Webinar’ creëert? Zodat je met flair dit online podium pakt? En meer impact, klanten en verkoop hiermee creëert?

Doe dan zeker mee aan dit -tijdelijk- gratis webinar. Hierin ga je de basis van een winnende webinarstrategie ontdekken bestaande uit essentiële stappen zoals een ijzersterke introductie, waardevolle inhoud en een aantrekkelijk aanbod waar je kijker ‘Ja’ tegen zegt.

Volg deze webinarstrategie en je hebt gegarandeerd 80% van je webinar succes in je pocket.

Ik zie ernaar uit je mijn beste kennis en tips & tricks met je te delen. Tot dan!

 

PS Dit webinar is voor ambitieuze ondernemers zoals jij die vooruit willen. Als je je inschrijft voor dit webinar, ga ik ervan uit dat je erbij bent of jezelf op tijd afmeldt zodat ik je plek aan iemand anders kan geven.