NieuwsbriefSchrijf je hier in


Jouw 5 topprioriteiten als ondernemer

 

Als ondernemer heb je vele taken en rollen tegenover veel uitdagingen en kansen. Daarbij is het belangrijk dat je snel handelt en de juiste keuzes maakt. Dit kan best wel eens lastig zijn, ik spreek uit ervaring ;). Maar ook jij weet dat er altijd een paar zaken zijn die écht topprioriteit hebben. En al zijn deze in ieder bedrijf anders, toch weet ik zeker dat deze 5 ook voor jou van toepassing zijn. Doe er je voordeel mee!

Prioriteit 1 – Werken AAN je bedrijf

Plan tijd vrij in je agenda om AAN je bedrijf te werken. Laat NIET je hele week opslokken met hard werken in je bedrijf, maar blok juist tijd om afstand te nemen. Om te kijken hoe het gaat, of je op de goede koers zit, wat je anders kunt doen en om te bepalen wat je volgende stappen zijn waarmee je jouw bedrijf verder brengt.

Prioriteit 2 – Meer of betere klanten

Je bedrijf kan niet zonder klanten. Heel simpel. Daarom is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan hoe je aan meer of betere klanten komt. Heb je dit niet verwerkt in je marketingplan? Start dan eens met deze 2 basis stappen:

1. Wat kun je nú doen om jouw kring met potentiële klanten te vergoten?

2. Wat kun je nú aanbieden aan jouw kring met potentiële klanten? Of aan een specifieke groep klanten of één bedrijf uit jouw kring?

Denk hier eens over na en onderneem actie!

Prioriteit 3 – Focus, focus en nog meer focus

Natuurlijk loop je over van de goede ideeën en toffe plannen. Je bent daarom toch ook ondernemer geworden? Toch is het zaak om je te focussen. Bijvoorbeeld op een scherp en helder aanbod. Voor een scherpe en heldere doelgroep. Zodat je daar je tijd, energie én marketing op focust. Een van de belangrijkste onderdelen van focussen is kiezen. Kies, en je zult gekozen worden is een o zo ware ondernemersregel.

Prioriteit 4 – Maak een marketingplan

Tsja, deze kon natuurlijk niet ontbreken. En nee, dit zeg ik niet alleen omdat ik marketeer ben :). Marketing is ontzettend belangrijk, ook voor jouw bedrijf. Want met marketing krijg je klanten. Zaak is dan wel dat je je marketing in een systeem of structuur giet; een marketingplan. Heb jij weerstand tegen een plan? Weet je, je hoeft echt niet rigide en star met je plan om te gaan. Belangrijker is dat je met een plan eindelijk eens stopt met alle hap snap marketing die je nu waarschijnlijk doet. Moet jij eens zien wat jou dat allemaal gaat opleveren.

Prioriteit 5 – JIJ!

Jíj bent het allerbelangrijkste binnen je bedrijf. Ja jij. Daarom is het super belangrijk dat je voor jezelf zorgt, ook binnen je bedrijf. Zoals voldoende vrije tijd. Om met je vrienden en gezin door te brengen, te sporten, een opleiding te volgen, gecoacht te worden en ja ook gewoon tijd om te niksen. Want vaak komen in deze wat ik noem ‘tussentijd’ de meest briljante ideeën naar boven. Maar eh, ga niet te snel met van alles van start en toets deze eerst aan Prioriteit 3 :).

Ik wens je een hele fijne dag.
Tot gauw,
Juliette

PS Heb je gezien dat je weer -gratis- kunt deelnemen aan mijn waardevolle masterclass ‘Jouw Succesvolle Marketing Jaarplan’. Tof als je meedoet!