NieuwsbriefSchrijf je hier in


Jouw Ultieme Koers naar Online Succes

Ook ik als marketeer stelde mezelf op een gegeven moment de vragen: ‘Hoe laat ik mijn bedrijf groeien? En hoe kom ik makkelijker aan meer klanten en omzet?’ Al ging het vanaf mijn eerste ondernemersjaren best goed, toch moest ik ook weleens rondbellen voor opdrachten. Erg onplezierig vond ik dat. Niet alleen omdat ik grote dromen en ambities had, maar vooral omdat ik zeker wist dat er véél meer in zat. En alsof het zo moest zijn, zei iemand op een dag: ‘Maar jij weet toch wel hoe marketing werkt?’ Slik. En opeens wist ik wat ik te doen had, het antwoord zat ‘m in marketing!

Vanaf dat moment ben ik serieus werk gaan maken van mijn marketing. Ik koos niet voor agressief of meer, maar voor makkelijkere en slimmere marketing die ik kon laten werken voor mijn bedrijf. Met een onderliggend plan en een soort van systeem dat je als het ware op- en daarna continu aanzet. Dit zorgt er nu voor dat ik een constante stroom aan klanten en omzet heb. Ik hoef je niet te vertellen hoe fijn dit is.

Ik zette vooral in op online marketing, want daar zit een groter vliegwiel dan ik ooit offline in mijn loopbaan als marketeer gezien heb. Dus verdiepte ik me grondig in online marketing: las alles erover, investeerde veel in kennis en leerde bij van de grootste marketeers (ja, ook voor mij als marketeer is er steeds iets nieuws te leren) en ging aan de slag. Want dit aan de slag gaan, je acties, is nog steeds een van de belangrijkste stappen in marketing. Die tegelijkertijd het meest wordt overgeslagen, weet ik uit de praktijk :).

Na veel jaren van doen, verbeteren en aanscherpen is me duidelijk welke online marketing werkt. En, nog belangrijker, hoe je die opzet in de praktijk. Kort samengevat werk ik met een meerjarenstrategie, check ik jaarlijks wat ik noem mijn marketingfundament en werk ik aan 7 online stappen volgens een doordachte maar praktische opbouw.

social-media

Ok, daar ga je, dé 7 Online Stappen

1) Je website

Het hart van je online marketing en jouw online hoofdkantoor. Wist je dat een gemiddelde bezoeker binnen 1 seconde beslist of hij blijft of niet? En of hij wel of niet zaken met jou gaat doen of toch met je concullega? Denk na over hoe je je bezoekers direct goed laat ‘landen’ en gerust stelt. Boei je bezoeker op je site en nog liever: laat hem iets doen waardoor hij bij je blijft, zoals zich abonneren op je nieuwsbrief.

2) Social media

Ze zijn de hype allang voorbij. Social media worden alleen maar belangrijker, ook dit jaar. Het zijn de snelwegen op internet en ze kunnen zorgen voor ontzettend veel verkeer naar je website als je dit goed aanpakt. Kijk goed welke social media je wilt inzetten en houd hierbij je bedrijf en je klanten in je achterhoofd. En nee, je hoeft echt niet alles te volgen en te doen. Kies en Focus, zeg ik altijd. En, maak je social media onderdeel van de marketing van je bedrijf. Deze stap wordt vaak overgeslagen, wat superzonde is.

3) E-mail en nieuwsbrieven

Fantastisch om in te zetten. Want hoe fijn is het om nieuws te mogen sturen naar potentiële klanten. Die ook nog eens zelf aangegeven hebben dat zij geïnteresseerd zijn in de zaken waarover jij schrijft. Voor mij is mijn nieuwsbrief goud waard. Zo heb ik inmiddels na iedere nieuwsbrief een nieuwe klant of opdracht. Heel gaaf! Dus maak werk van je nieuwsbrief zou ik zeggen. Denk bijvoorbeeld na over hoe jij het aantal abonnees, je lijst, dag na dag kan laten groeien.

4) Zakelijk en lucratief bloggen

Help je ideale klant en laat ondertussen je omzet groeien. Boei je lezers en vertel ondertussen waar je goed in bent. Dit maakt vertrouwd én je verstevigt er direct jouw expertpositie mee. Vind je het lastig om te bepalen waar je blog over moet gaan? Er zijn mogelijkheden te over maar de beste tip is toch wel: verdiep je in de vragen en problemen van je klant. Luister naar wat je klant zegt of schrijft, dit zijn de onderwerpen van jouw blog. Maak daarbij natuurlijk een bruggetje naar jouw oplossing (je product).

5) Contentmarketing

Content is nog steeds king! Wat zijn de thema’s van jouw content? Wat zijn de onderwerpen waarmee jij je nog meer kunt profileren als expert? Waarmee kun jij jouw doelgroep boeien? Stel een contentkalender op met thema’s die voor jou en je klant interessant zijn. Je zult zien dat je jezelf er dan beter aan houdt.

6) Je lijst en community

Ik sprak hierboven al over je lijst (de inschrijvers op je nieuwsbrief) en over hoe belangrijk het is deze te laten groeien. Denk na over hoe je dit gaat doen. Heb je kennis weg te geven in bijvoorbeeld een e-book?

Een community is nog een stap verder dan je lijst. Een community is een groep mensen die geïnteresseerd is in eenzelfde onderwerp, doel of merk. Het is een manier van nieuwe marketing die bekend staat als persoonlijke marketing ofwel Human 2 Human Marketing. Kun je iets doen met een community?

Ken je trouwens mijn ondernemers-community al waarin we met meer dan 325 ondernemers van elkaar kunnen leren over ondernemen en marketing? Je bent van harte welkom!

7) Last but not least –  Wat ga je nou doen?

Het vastleggen van je acties. De vertaling van je online marketing in acties met een soort van onderliggend systeem, plan en een kalender. Want je weet ook wel hoe handig het is om te kunnen spieken op jouw marketingkalender. Zodat je weet wat je morgen en overmorgen gaat doen. Om niet weer opgeslokt te worden door de overweldigende waan van de dag.

Bovendien, alleen als je zo compleet bent, heb je de meeste kans dat je online marketing als een vliegwiel voor je bedrijf gaat werken. En zorgt voor een constante nieuwe stroom van geïnteresseerden, klanten en zelfs fans en ambassadeurs. Zeker ook als jij iets anders aan het doen bent. Want zo had ik de grootste groei van mijn lijst toen ik in Afrika was. Super tof was dat!

Dit zijn de 7 Online Stappen, in een notendop. Probeer ze eens te vertalen naar jouw bedrijf. Jij kent je klanten en je product natuurlijk het beste. Neem er serieus de tijd voor want ook jij kunt jouw bedrijf succesvoller maken als je je marketing en met name je online marketing goed aanpakt. Sterker nog, ik garandeer je dat er ook voor jouw bedrijf een hele online wereld te winnen is aan Klanten en Omzet.

Ben je er klaar voor om alle ins en outs te weten en er echt mee aan de slag te gaan? Doe dan mee aan mijn Coachingsprogramma. Je gaat dan samen met mij en andere ondernemers voor eens en altijd écht werk maken van je online marketing.

 

ultieme koers