NieuwsbriefSchrijf je hier in


Waarom je potentiële klant niet koopt
7 slimme sales weetjes

Soms kan het lastig zijn om voldoende omzet te hebben. Ook al heb je goed nagedacht over je aanbod, besteed je veel tijd aan je zichtbaarheid en werk je hard, dan nog kun je te weinig klanten hebben die kopen. Dit is zo frustrerend.

Schrale troost, maar uit mijn marketing en sales ervaring weet ik dat er heel veel oorzaken zijn waarom iemand niet bij je koopt. In dit blog geef ik je 7 slimme sales weetjes over niet-kopers. Lees deze eens door. Misschien ‘herken’ je er een paar die je kunt verscherpen voor je volgende 100% match!

Daar gaan we:

Reden 1 De klant kent je niet goed (genoeg)

Als een klant je bedrijf of product niet goed (genoeg) kent, zal hij minder snel bij je kopen. Maar hoe zorg je ervoor dat een klant je beter leert kennen? Dit doe je door consistent zichtbaar te zijn, zowel on- als offline. Alleen – af en toe- iets doen, is helaas niet genoeg. Als je vaker langskomt, leert je klant je eerder kennen en zal hij aan jou denken als er iets speelt waar jij een oplossing voor hebt.

Reden 2 Je richt je op de verkeerde klant

Oeps. Misschien probeer je je aanbod te verkopen aan mensen die dit niet nodig hebben. Of niet urgent genoeg nodig hebben. Er bestaat zoiets als een groep mensen (op je markt) die heel dicht tegen je ideale klant aan zitten maar het niet zijn en (nu) niet bij je gaan kopen. Zou dit kunnen spelen?

Reden 3 Je klant heeft geen geld

No tengo dinero. Vraag je af of je klant in staat is je aanbod te kopen. Deze –open deur- is een van de belangrijkste checks die je doet als je je doelgroep bepaald. Namelijk of je doelgroep wel koopkrachtig is. Nog mooier is als je weet dat ze al investeren in soortgelijke producten. Dan hebben ze het geld èn de interesse. Dat maakt het een stuk makkelijker J.

Reden 4 De klant ziet niet wat je aanbiedt

Wat ook een gemiste kans is die vaak vrij makkelijk is op te lossen, is als je niet duidelijk laat zien wat je je klant aanbiedt. Als je aanbod niet duidelijk is weergegeven of te vinden. Of je niet zegt wat een vervolgstap is die hij kan doen. Verwacht niet dat je klant zelf gaat zoeken naar wat hij bij je kan vinden. Die moeite neemt 99,9% namelijk niet.

Reden 5 Je klant snapt je aanbod niet

Het is voor je klant ontzettend belangrijk om te weten wat hij koopt. Wat hij terugkrijgt en of hij waar krijgt voor zijn geld krijgt. Ga jezelf maar na, als je ergens twijfel hebt of iets niet snapt, haak je vaak af. Check, dubbelcheck en laat iemand anders ook nog een check doen op je aanbod en je teksten. Vaak ben je er zelf veel te ‘blind’ voor.

Reden 6 Je klant snapt de waarde van je aanbod niet

Dit gebeurt ontzettend veel. Jij bent zelf zó overtuigd van de waarde van je aanbod dat je te makkelijk bent in je vertaling naar de praktijk. Bijvoorbeeld in je uitleg of teksten. De meest gemaakte fout hierbij is dat je te veel praat over het proces of stappen en te weinig inspeelt op de resultaten voor en de verlangens van je klant.

Reden 7 Je klant gelooft je niet

Deze is ook vervelend om te lezen, ik weet het. Daar sta je dan met je goede intenties en je mooie aanbod. En je klant gelooft niet wat je zegt en wat je aanbod gaat leveren. Hoe je dit oplost? Door het continue creëren van vertrouwen:

  • Vertel je klant meerdere keren over je aanbod (daar heb je reden 1 weer). En doe dit met waardevolle marketing. Bijvoorbeeld met hele goede content waar je klant echt iets aan heeft en waarmee jij laat zien wat je kunt!
  • Laat anderen vertellen welke mooie resultaten zij met jouw aanbod behaalden. Zorg voor goede testimonials en aanbevelingen. Je snapt dat het veel geloofwaardiger is wanneer anderen dit zeggen, dan wanneer jij dit zelf opschrijft.

BONUS TIP

En dan nog deze bonus tip. Ik kon het niet laten omdat deze zo waardevol en tegelijkertijd makkelijk is om toe te passen: check je aankoopproces. Als dit onduidelijk, moeilijk, omslachtig is of technisch niet goed genoeg loopt, vergeet het dan maar.

Ik hoop dat je de tijd neemt deze redenen door te nemen. En dat je je probeert voor te stellen hoe ieder punt er bij jou voor jouw klant uitziet. Uit ervaring weet ik dat kleine verbeteringen voor grote resultaten kunnen zorgen.

Klaar voor een actievol najaar?

Iets anders, op donderdag 21 juni as, geef ik voor de laatste keer voor de zomervakantie de waardevolle training: ‘Maak jouw Marketing Jaarplan’. Jouw kans om je aanvalsplan voor dit najaar en 2020 op te stellen. En waar je je dan aan het rand van het zwembad vast op kunt verheugen. Doe je mee?

 

Heb je vragen of opmerkingen? Wil je dat ik eens met je meekijk naar je bedrijf en marketingplan? Bel me dan op 06-48489640 of mail me.