NieuwsbriefSchrijf je hier in


De 7 meest gemaakte fouten bij een marketing jaarplan

Het marketing jaarplan. Ik heb er al heel wat voorbij zien komen. Van dikke internationale plannen in formele taal tot wat krabbels op een papiertje. Het ideale marketing jaarplan ziet er toch iets anders uit kan je vertellen.

Maar eerlijk is eerlijk, ik word al blij als jij als ondernemer de tijd neemt om na te denken over je marketing. Nog blijer word ik als je gaat werken met een marketing jaarplan. Maar dan wel met een praktische en werkbare versie én op papier graag. Want een ding weten we allebei wel, als je het alleen in je hoofd houdt, vervliegt het… net als alle andere keren. En denk je volgende jaar, ***** waarom heb ik mezelf en mijn bedrijf  niet serieuzer genomen?

Dus ja, ik adviseer je een marketing jaarplan op te gaan stellen. Want hiermee ga jij van 2020 jouw beste ondernemersjaar ever maken. Ik help je graag op weg met dit blog over de 7 meest gemaakte fouten van een marketingplan. Geloof me, deze wil je echt niet maken :).

Dus pak je plan erbij en doe hier direct je voordeel mee.

1. Geen tierlantijnen ajb

In veel plannen kom ik tierlantijnen tegen. Onnodig veel tekst, creatieve aanvullingen en mooie opsmuk die niet over marketing gaan. Allerlei extra’s wat niet direct met een jaarstrategie, marketingmiddelen of acties te maken heeft. Je weet vast wel wat ik hiermee bedoel. Het is eigenlijk alles wat je opschrijft om maar niet tot de kern te hoeven komen (want dat is pas echt eng zeg die kern).

2. Stop met Hap Snap Marketing

Het is belangrijk dat je in je plan werkt vanuit jouw opgestelde jaarstrategie. En dat je alle verdere marketingkeuze’s zoals de inzet van social media of de marketingacties die je wilt doen, bepaalt vanuit je jaarstrategie. Doe je dit niet, dan ga je wat ik noem aan Hap Snap Marketing doen. Iets wat je ontzettend veel energie gaat kosten. En waarvan ik je nu al kan voorspellen dat het je té weinig gaat opleveren.

 3. Doelloos is kansloos

Als je een solide bedrijf wilt opbouwen, waarin je iets bereikt, dan is het noodzakelijk dat je met doelen leert werken. Harde doelen in geld, aantallen en andere cijfers én droomdoelen waarin je opschrijft wat je wensen en verlangens zijn. Zonder doelen ben je, ja juist, doelloos. Doelen geven je ambitie, maken je gretig en zorgen voor focus. Allemaal zaken die je als ondernemer goed kunt gebruiken.

4. Heb vertrouwen in je koers

Ok je hebt je plan af en gaat met veel energie en lef van start. Dan komt er geheid een moment dat het niet helemaal loopt zoals je vooraf bedacht had. Geloof me, iedere ondernemer heeft wel eens van dit soort periodes. Juist dan is het enorm belangrijk dat je vertrouwen houdt in je mooie bedrijf en je robuuste plan. In je plan heb je namelijk jouw solide koers staan.

5. Snel succes bestaat niet

Als je snel succes wilt hebben, moet je niet bij mij zijn zeg ik altijd. Ik geloof namelijk meer in het opbouwen van jouw bedrijf volgens een strategie. En stap voor stap marketing op jouw manier vastgelegd in een plan. Hiermee trek je aan het ‘gouden’ eind en werk je toe naar jouw ideale bedrijf. Met een mooie impact, toffe klanten en een fijne omzet. Precies wat je wilt, toch?

6. Op goed geluk? Liever niet!

Op goed geluk gaat helaas niet samen met een sterk en succesvol bedrijf. Als dit laatste is wat je wilt, dan is het noodzakelijk dat je bouwt op wat aanslaat en doet wat werkt. Hoe je dit weet? Door te meten. Dan kun je het daarna verbeteren, verscherpen of ja, mee te stoppen als het moet. Op goed geluk past niet bij een ambitieuze ondernemer. Meten wel. Mee eens?

7. Nieuwe business van oude klanten

Veel ondernemers richten hun marketing te veel op het krijgen van nieuwe klanten. Prima hoor maar vergeet niet dat dit relatief veel tijd, energie en geld kost. Soms is het gewoon makkelijker je bestaande klant iets nieuws te verkopen of een aanbod te bieden met meer diepgang of een vervolg. Kies hier wat jij vindt passen bij je klant en bied hem dit actief aan.

 

Worstel jij met je marketing jaarplan 2020?

Vind jij het lastig te bepalen wat je in je marketing jaarplan 2020 wilt zetten? Of wil je nu voor eens en altijd weten hoe je zo’n marketing jaarplan nou eigenlijk praktisch op papier krijgt?

Doe dan mee met de eendaagse training ‘Mijn marketing jaarplan 2020’. Na deze dag ga jij naar huis met jouw praktische marketing jaarplan voor 2020.

Tot gauw!