Waarschijnlijk ben je vol energie als ondernemers van start gegaan. En heb je veel tijd, geld en liefde gestoken in je bedrijf. In een mooie website, klinkende teksten, representatieve foto’s en een gloednieuw e-book. Misschien kreeg je je eerste opdrachten uit je netwerk, via via nog wat extra werk erbij en dacht je dat het daarna allemaal wel zou gaan lopen…
Of ging het niet helemaal zo?
En blijkt het allemaal toch wat lastiger dan je vooraf dacht om je bedrijf goed draaiende te houden?
Schroom je niet, je bent echt niet de enige die hiermee worstelt. Het kan vele redenen hebben maar vaak heeft dit te maken met dat je nog niet voldoende aandacht aan de volgende stap in je ondernemerschap hebt gegeven; je marketing.
Inderdaad.
Je marketing.
Heb ik je aandacht nog?
En nee, geen marketing die bol staat van opdringerigheid, geroeptoeter, koude sales en borstklopperij. Want daar zou ik ook niet blij van worden. Nee, ik heb het dan over persoonlijke marketing die bij jou en je bedrijf past. Over zichtbaarheid met waardevolle marketing waarmee je connectie maakt en je potentiële klant verder helpt. Klinkt beter, toch?
Je zou deze marketing dan wel op een regelmatige manier moeten doen, en ja dat is het makkelijkst wanneer je werkt met een plan. Want -tussendoor marketing- geeft –tussendoor resultaten– zeg ik altijd. Als je jezelf en je bedrijf een serieuze kans wilt geven, dan is meer nodig dan tussendoor :).
Laat je hierdoor niet op voorhand afschrikken, dit betekent namelijk NIET dat je alles moet gaan doen wat je voorbij hoort en ziet komen. Of dat je plots veel geld in je marketing moet gaan steken. Nee hoor, niets van dat. Maar het heeft wel wel wat aandacht en tijd nodig, maar da’s vast geen punt om te doen voor het bedrijf waar je van houdt :).
Dus neem die volgende stap in je ondernemerschap. Denk na over wat je aan marketing wilt gaan doen en giet dit in een persoonlijk en praktisch plan. En schrijf het op. Als je het alleen maar laat bestaan in je hoofd, gaat het zoals het al ging. Niet dus. Zet je marketing eens goed op de rit en ik garandeer je dat je bedrijf beter gaat lopen.
Is je marketing jaarplan al af?
Ben je zover? Dan is het nu tijd voor de gewetensvragen:
- Heb je jouw marketingplan voor dit jaar al af?
- Ben je al druk bezig met jouw acties voor meer impact, klanten en omzet?
- Of weet je niet precies hoe je dit het beste kunt aanvliegen?
Dan tip ik je graag op de -tijdelijk gratis- online masterclass Jouw Succesvolle Marketing Jaarplan.
Tot gauw,
Juliette