NieuwsbriefSchrijf je hier in


Dít was een keerpunt en wijze ondernemersles

 

Laatst was ik een paar dagen naar een event om bij te leren over ondernemen en marketing. Ik heb ervan genoten. Ik vind het altijd heerlijk om nieuwe dingen te leren en nieuwe ondernemerslessen op te doen. En te sparren met andere ondernemers over recentelijk successen én strubbelingen.

Ik heb er ontzettend veel waardevolle nieuwe kennis en inzichten opgedaan. Eén daarvan, misschien wel de belangrijkste, wil ik graag met je delen. Mijn wijze ondernemersles :). Ik realiseerde me daar namelijk weer hoe ontzettend belangrijk het is om AAN je bedrijf en je marketing te werken en niet alleen in je bedrijf. Want aan mijn bedrijf werken, dat is wat ik daar deed. Ik nam weer de tijd om stil te staan bij wat ik aan het doen was in plaats van alleen maar door te jakkeren in de ondernemerswaan van de dag.

Het bracht me terug naar een belangrijk, misschien wel het allerbelangrijkste keerpunt in mijn ondernemerschap. Ik dacht terug aan het moment dat ik me als ondernemer inschreef bij de KvK en zingend naar huis reed. En ja, het ondernemerschap ging me vanaf de start best wel goed af. Het lukte me om klanten te vinden en omzet te maken, ik vond het zo stoer van mezelf.

Maar toen ik een aantal jaren verder was, schoot af en toe de gedachte door mijn hoofd dat dit ondernemen toch wel wat makkelijker en slimmer moest kunnen. Ik werkte fulltime, mijn hoofd draaide daarna nog eens overuren thuis en ik merkte ik dat er minder plezier in kreeg. Maar ik ging door want hé opgeven is geen optie. En het ging toch best wel goed? Dus, waar had ik het over?

Toch ging het meer en meer schuren. Ik zag dit aan alles terug binnen mijn bedrijf. En mijn verlangen om op een andere manier te gaan ondernemen,  groeide met de dag. Het was me wel duidelijk dat ik niet meer of harder wilde gaan werken, want dit was ik juist zo zat. Ik voelde dat het antwoord vooral zat in slimmer ondernemen met meer rust, focus en vertrouwen.

Hier moest ik iets mee. Ik blokte tijd om erover na te denken, nam een coach in de arm en dompelde me volledig onder in rolmodel-ondernemers. Dit bracht me veel. Maar de echte eyeopener kwam van een bevriend ondernemer tegen wie ik mijn verhaal vertelde. Hij zei: “Maar hè, jij bent toch marketeer? Jij weet toch wel hoe je je marketing zó op moet zetten dat je gaat ondernemen op jouw manier? Met toch voldoende inkomen en impact?!”

Een wijze ondernemersles

Oeps. Slik. Zo waar. Een hele wijze ondernemersles kan ik je vertellen. Marketing was tot dat moment mijn blinde vlek. Ik was er té makkelijk mee om gegaan. Ik wist meteen dat dit anders en beter kon, het was nota bene mijn vak? Ik nam mijn strategie onder de loep, zette mijn marketing op de rit en ging weer werken met marketingplannen, net zoals ik al die jaren als marketeer in mijn banen had gedaan. Daarbij had ik nu als eigen baas alle ruimte om zelf te bepalen hoe ik dit wilde doen en koos voor een heel praktisch en doordacht marketingplan. Vol met waarde en connectie. En met als uitgangspunt meer impact, klanten en omzet. Ik vroeg me werkelijk af wat ik al ik die jaren gedaan had.

En ja, het was een hele goede zet kan ik je vertellen. Gericht werken aan je bedrijf met een marketingplan is een van de belangrijkste keerpunten in mijn ondernemerschap en de start van een spurt. Het zorgt ervoor dat mijn bedrijf stap na stap groeit en ik sindsdien nooit meer verlegen zit om leuke én goed betalende klanten. Ook onderneem ik met veel meer rust en vrijheid en heb ‘t weer goed naar mijn zin. Mijn hoofd zet ik ook wat vaker uit,  voor zover dit me lukt ;).

Ik hoef je niet te vertellen hoe fijn dit is. Ik gun jou dit ook zo. Ik hoop dan ook dat je deze ondernemersles ter harte neemt en aan de slag gaat met je marketing en het uitschrijven van je marketingplan. Investeer er tijd en geld in. Je doet je bedrijf én jezelf hier sowieso een groot plezier mee. Enneh, het zou zo maar eens ook een keerpunt voor jouw bedrijf kunnen zijn.

Tot gauw,

 

 

 

PS Ben je ook zo toe aan makkelijker en slimmer ondernemen? Aan nieuwe klanten en een grotere impact zonder harder te gaan werken of dure investeringen te doen? Maar weet je niet hoe je dit alles vertaalt naar jouw marketingplan voor 2020? Schrijf je dan in voor de eendaagse training “Jouw Succesvolle Marketing Jaarplan”  en maak jouw bedrijf marketingklaar voor een vliegende start in 2020.

Je kunt er hier meer over lezen en je inschrijven.

Marketing Jaarplan