NieuwsbriefSchrijf je hier in


Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Wat je vooral wilt met je bedrijf is opvallen. Maar dan vooral op jouw manier door jouw onderscheidend vermogen. Zodat jouw ideale klant je opmerkt. En ziet dat jij het aanbod hebt waar hij naar zocht en wat het beste bij hem past. Bingo! Concullega’s? Die spelen dan geen rol meer. Voor jou niet én je klant niet.

onderscheiden vermogen

Maar hoe doe je dit nou eigenlijk? Hoe kun jij je onderscheidend vermogen versterken? En je op een unieke en strategische manier onderscheiden van je concullega’s? Ik geef je 7 slimme tips:

1. Ontwikkel je tot dé go-to-expert

Neem steeds meer je plek in als dé go-to-expert. Dit doe je door te kiezen voor een duidelijke doelgroep die je een duidelijke oplossing biedt. Helemaal gefundeerd op jouw unieke kennis, ervaring en passie. Je kunt deze plek steeds wat verscherpen. En meer waarde geven. Op deze manier maak je ferme stappen in de ontwikkeling naar de go-to-expert.

2. Mag het een beetje meer zijn?

Waarschijnlijk lever je ‘precies’ wat je met je klant vooraf afgesproken hebt. Goed gedaan! Ikzelf deed dit jarenlang zo. Totdat ik na ging denken over hoe ik het beter en anders kon doen. Want leveren volgens afspraak is ‘normaal’. Maar als je een stap meer zet, dán pas val je echt op. Bedenk de volgende keer eens wat jij kunt doen om de verwachtingen van jouw klant te overtreffen. Je zult zien dat je er direct een fan bij hebt.

3. Doe iets aan de pijn

Wees de nachtzuster van je klant 🙂 en weet waar hij wakker van ligt. Maak hem duidelijk wat hem gaat helpen en met welk resultaat. En weet je dit niet goed? Vraag het dan eens aan je klanten. Vraag hem wat zijn sores en struggles zijn. Luister daarbij goed naar wat de ‘onderliggende punten’ zijn. Want daarin zit de echte pijn van je klant.

4. Jouw WOW factor

Wat is jouw WOW factor? Wat is uniek aan je wat je kunt inzetten? En waar je klanten nog lang over napraten? Bij mij is dat ik van een strategie een praktisch en slim marketingplan met acties maak. Met een langetermijnvisie. Want snel rijk worden, daar geloof ik niet in;). Maar waar ik wel in geloof, is stap voor stap werken aan de groei van je bedrijf, doelen en dromen. Wat klanten ook zeggen, en dat is een groot compliment, is dat je bij mij -in de praktijk eindigt-. Dat je alle benodigde bagage en inhoud meekrijgt om het morgen zelf te doen. En niet dat je na een training met je handen in je haar zit omdat je niet weet waar je moet gaan beginnen… Niets is zo vervelend als dat.

Weet jij al wat jouw WOW-factor is?

5. Blijf ontwikkelen en groeien

Blijf jezelf, je bedrijf en je aanbod ontwikkelen. Zorg dat je de nieuwste kennis oppikt en omzet in vernieuwingen en verbeteringen. Je kent de uitdrukking -stilstand is achteruitgang- en deze is zo waar voor je bedrijf. Houd een scherp oog voor je top kwaliteit!

6. Geef steeds meer waarde

Een andere manier is door meer en meer waarde te geven. Let op, dit betekent niet letterlijk meer want te veel kan heel verwarrend zijn voor je klant. Nee dit betekent beter, slimmer of waardevoller. Des te eerder denkt de klant aan jou als er iets bij hem speelt waar jíj een oplossing voor hebt.

7. Jouw beste ondernemersversie

Misschien herken je het wel dat je het liefst graag bezig bent met je vak. En dit is prima, want dit is de kern van je bedrijf. Maar als je klanten en omzet wilt hebben, zul je tevens ondernemersskills moeten gaan ontwikkelen. En moeten leren wat ondernemerschap en het hebben van een bedrijf inhoudt.

Misschien heb je nooit les gehad in of nagedacht over ondernemerschap? Over hoe je klanten krijgt en op welke manier je hiervoor marketing gebruikt? Marketing is namelijk essentieel voor het krijgen van klanten. Kortgezegd zorgt het ervoor dat de klant je kennen, gaat vertrouwen en iets bij je gaat kopen.

Als ik je een advies mag geven, is het marketing een prominente plek te geven in je bedrijf. Maar dan wel op een structurele manier. Doe alle HAP SNAP en In-De-Waan-Van-de-Dag acties de deur uit en ga werken met een marketing jaarplan. Want dit gaat ervoor zorgen dat je met koers, focus en vertrouwen onderneemt én meer en meer klanten krijgt.

Weet je niet precies hoe je zo’n marketing jaarplan kunt aanvliegen? Dan nodig ik je van harte uit voor de waardevolle masterclass ‘Jouw Succesvolle Marketing Jaarplan’ (nú tijdelijk gratis opengesteld) waarin ik alle slimme stappen met je deel.

Je kunt je hier inschrijven.

Ik hoop je er te zien.

 

Enneh, doe je voordeel met deze tips. En heb je een aanvullende tip of een vraag? Mail me dan!