NieuwsbriefSchrijf je hier in


Sneller nieuwe klanten met gratis testimonials

Heb jij dat ook, dat je een big smile krijgt van een goede testimonial? Ik wel, ik glimlach dan van oor tot oor. Want bescheidenheid mag de mens dan misschien wel sieren, wees als ondernemer zeker niet bang wat te pronken met jouw -verdiende- testimonials. Want met een testimonial kun je laten zien dat je een vakman of vrouw bent, dat je werk gewaardeerd wordt en om welke redenen.

Maar hoe zorg je nou dat je testimonials krijgt die in jouw voordeel werken? En wat is slim om ermee te doen? Dit en meer lees je hieronder.

 

testimimonial-paars

Hoe werkt een testimonial?

voor je potentiële klant

  • Jij wordt geloofwaardiger doordat een derde persoon iets over jou zegt
  • Je kunt laten zien welke resultaten je hebt gehaald , jouw ‘proven track’
  • Je wordt zichtbaarder
  • Je geeft een voorbeeld van een project/probleem én de oplossing ervan die voor je klant ‘herkenbaar’ is: “Oh ja dit probleem heb ik ook of oooh dit zocht ik al langer”
  • Je klant kan beter inschatten hoe jij bepaalde werkzaamheden doet en dat is heel waardevol
  • Je klant kan alvast wat over jou lezen en ‘leert je wat beter kennen’. Hij zal dan eerder zaken met je doen
  • De klant leest alvast over al die mooie oplossingen, toepassingen of voorbeelden die jij in huis hebt

voor jezelf

  • Je krijgt een goed gevoel over jezelf doordat anderen uitspreken wat ze van je werk vinden 
  • Jij kunt laten zien waar jij goed in bent
  • Jij kunt laten zien wat jij belangrijk vindt
  • Je wordt zichtbaarder en steeds een beetje beroemder.

Wat is slim om in je testimonial te zetten?

Als je om een testimonial vraagt, krijg je vaak de wedervraag: “Wat zal ik er dan inzetten?” Hier zit je op te wachten, want met het antwoord kun je de inhoud een beetje sturen. Stel dan de volgende slimme vragen:

√   Kun je zo concreet mogelijk de ‘voor en na’ situatie beschrijven? Heb je daar ook voorbeelden of cijfers bij?
√   Kun je aangeven waarom je me hebt ingeschakeld? Wat was het probleem waarvoor je me vroeg?
√   Wat heb ik voor je opgelost? En hoe?
√   Geef je me vooral inhoudelijke informatie over het proces en niet zozeer over je smaak of emotie?
√   En als laatste: mag ik je initialen, maar liever nog je naam, functie en/of foto bij je testimonial vermelden?

BONUS TIPS

BONUS TIP 1
Als je een testimonial vraagt, hoop je natuurlijk dat je klant daarmee tevens op het idee gebracht wordt ook jou aan te bevelen bij anderen. Om dat extra te stimuleren stel ik altijd de vraag: Zou jij mij ook aanbevelen bij iemand anders?”  

BONUS TIP 2
Maak je klant duidelijk waarom hij/zij een testimonial voor jou zou schrijven. Wat ‘wint’ de ander daarmee? Denk bijvoorbeeld aan de exposurewaarde van zijn of haar naam met een link op jouw website.

Waar plaats je je testimonial?

Testimonials kun je op verschillende manieren gebruiken en plaatsen. Ik geef je hieronder een aantal voorbeelden. Bepaal zelf welke manier past bij jouw product, bedrijf en klanten.

Online (op internet)

Op je website
Op Twitter
Op je Facebook bedrijfspagina
In je Linkedin profiel (aanbevelingen/recommendations)
In je e-zine
En als je hele enthousiaste klanten hebt: maak een filmpje van hun testimonial en plaats deze op YouTube

Offline (live)

Op een flyer
Op een poster
In een Direct Mailing (mailing = alles wat door de brievenbus kan, bijvoorbeeld je folder of je brief)
In je cursusmateriaal
On je boek
Op het product zelf

Een testimonial als marketing-groeiactie

Testimonials zijn een vorm van marketing-groeiacties. En deze acties gebruik je in je jaarplan om je bedrijf stap voor stap te laten groeien. Heb jij überhaupt al een  jaarplan waarin doelen staan en je marketing waarmee je dit gaat bereiken? Of kan je plan wel een upgrade gebruiken voor een spetterend jaar? Schrijf  je dan nu in voor de online masterclass ‘Hoe maak je marketing jaarplan?’  Schrijf je in voor deze waardevolle masterclass.

 

Probeer de testimonial tips eens uit. En laat me eens horen wat het jou oplevert.

Opmerkingen? Doorpraten? Mail of bel me op 06-48489640.

ba6e184e-f81c-4594-bac6-7e448d011b02

Juliette van Marketingbureau Kleur uit Den Bosch is Expert in GroeiMarketing en Marketingplannen voor ZZP & MKB. Zij helpt als coach of adviseur jouw bedrijf naar meer succes. Juliette heeft ruime ervaring als ondernemer en marketeer; van een kort advies met krabbels op een servet tot internationale miljoenenplannen. Zij voelt zich het beste thuis bij ondernemers en professionals uit de zakelijke dienstverlening die ambitieus, gedreven en doelgericht zijn én hun mouwen op willen stropen.