Vorige week had ik een gesprek met een hele slimme en enthousiaste ondernemer met een briljant idee. Ik weet zeker dat er genoeg markt is voor wat hij aanbiedt.
Helaas had hij nog amper klanten en begon daar wat zenuwachtig over te worden. Helemaal begrijpelijk. Dus vroeg ik hem hoe zijn marketingplan eruit zag? Wat hij aan marketing deed? Om zichtbaar te worden en klanten te krijgen?
Het werd even akelig stil kan ik je vertellen. Totdat hij stamelend opbiechtte dat hij dat hij geen marketingplan had…
Herken je dit? Ben jij ook zo’n ondernemer of professional die geen marketingplan heeft? Omdat je denkt dat het niet nodig is? Omdat je het allemaal wel in je hoofd hebt zitten? Omdat je er nog geen tijd (lees: prioriteit) aan hebt gegeven? Of omdat je gewoonweg niet weet waar te beginnen?
Speciaal voor jou dit blog, met 8 goede redenen voor een marketingplan. Waarom ik dit blog schreef? Omdat ik van harte hoop dat jij jezelf én je bedrijf serieuzer gaat nemen door het marketing en een doordacht marketingplan te gunnen.
Here we go!
8 Goede redenen voor een marketingplan
Er zijn heel veel goede redenen voor een marketingplan. Ik geef je er hieronder 8 die ook zeker voor jouw bedrijf gelden. Doe er je voordeel mee.
1.Helderheid op jouw ondernemersweg
Als je weet wat je doelen en dromen zijn, is de logische stap daarna dat je opschrijft wat de weg, je marketing, hiernaar toe gaat worden. Dit gaat je helderheid geven en rust. Want stel je eens voor hoe het is als je duidelijk hebt wat je gaat doen? En vooral ook wat je NIET GAAT DOEN? En ondertussen je bedrijf laat groeien? Dat klinkt goed, toch?
2.Koers, ook in je bange dagen
Iedere ondernemer heeft wel eens een offday of een periode waarin je het even niet zo makkelijk gaat. Daar weet ik alles van. Je bent dan geneigd te denken dat het anders moet. Of dat je een nieuwe weg in moet gaan slaan. Niet doen! Dit is niet de oplossing. Wat doe je dan wel? Pak je marketingplan erbij. Daar lees je weer wat je koers is, waar je aan werkt en wat je gaat doen. Pfff. Je voelt je direct beter kan ik je garanderen :).
3.Stop met hap snap
Als je een plan hebt, stop je met zwabberen en hap snap. Weet jij nu direct wat ik hiermee bedoel? Dan wordt het echt tijd voor een plan ;-. Doe het. Je hebt té veel potentie en passie om maar van alles wat te blijven doen. En van links naar rechts te gaan. Je zult zien dat een marketingplan je direct meer focus en resultaten geeft.
4.Werk gericht aan je dromen en doelen
Als ik naar mijn plan kijk, krijg ik altijd een glimlach op mijn gezicht. Het geeft me direct instant energie. Want in mijn marketingplan staan kortgezegd mijn dromen en doelen én wat ik ga doen om dit te bereiken. En dat ook nog eens met werk dat ik het beste kan en het allerliefste doe. Precies zoals ik voor ogen had toen ik startte als ondernemer. Doe jij dit ook?
5.Bespaar tijd, geld én energie
Een goed marketingplan levert je tijd, geld én energie op. Echt! Zo lukt het mij steeds makkelijker om mijn ondernemerschap te combineren met mijn sociale leven vol met vrienden, sporten en mijn gezin. En dit alles met meer rust en zekerheid. Ook jij kunt dit. Hoe dan? Door JA te zeggen tegen je marketingplan, want dit gaat je daar brengen.
6.Laat je bedrijf 24/7 groeien
Als je je marketing goed opzet, draait deze 24/7 voor je bedrijf. En ja, zonder dat je daar meer voor hoeft te werken (ik werk zelfs minder dan ooit :)) of grote investeringen voor hoeft te doen. En niets is zo stoer als in de ochtend te zien dat potentiële klanten je e-book hebben gedownload, je nieuwe likes op je blog hebt of je workshop is geboekt. Kun je je dit voorstellen?
7.Krijg meer impact, klanten en omzet
Zichtbaarheid is enorm belangrijk. Zichtbaar zijn met waardevolle marketing, is de snelste weg naar meer impact, nieuwe klanten en omzet. Misschien zie op tegen zichtbaar zijn? Houd je dan voor ogen dat klanten echt geholpen zijn met je kennis. Dat je een oplossingen biedt voor hun sores. En dat ze zelfs nú al naar je op zoek zijn. Waar ben jij?
8.Zet je volgende stap als ondernemer!
Voor mij persoonlijk een belangrijke reden om een marketingplan te hebben. Heel eerlijk, een marketingplan gaf mijn bedrijf de grootste boost en liet mijzelf een serieuze vervolgstap zetten in mijn ondernemerschap. Ben jij ook klaar voor next level? Laat dan ook het vrijblijvende en hobby gehalte achter je en werk serieus aan je bedrijf met een marketingplan. Je bedrijf zal je dankbaar zijn!
Direct aan de slag met je marketingplan?
Wil je direct met je marketing aan de slag? Dan weet je me te vinden. Mail me voor een vrijblijvend gesprek, schrijf je in voor de Online Workshop ‘Jouw Succesvolle Marketing Jaarplan’ of kijk eens naar mijn waardevolle VIP marketingtraject waarin je samen met mij je Strategie tot Marketingactieplan opzet. Een aanrader al zeg ik het zelf.